Wyrok WSA w Opolu z dnia 24 stycznia 2012 r., sygn. II SA/Op 572/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Jeżewska Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz Sędzia WSA Daria Sachanbińska (spr.) Protokolant Sekretarz sądowy Agnieszka Jurek po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 24 stycznia 2012 r. sprawy ze skargi P. P. na decyzję Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie z dnia 8 września 2011 r., nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o transporcie drogowym 1) uchyla zaskarżoną decyzję, 2) określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości, 3) zasądza od Głównego Inspektora Transportu Drogowego w Warszawie na rzecz skarżącego P. P. kwotę 380 (trzysta osiemdziesiąt) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego
Uzasadnienie
Opolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego, po przeprowadzeniu kontroli w przedsiębiorstwie P. P., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą A, decyzją z dnia 15 kwietnia 2010 r., nr [...], opartą o przepis art. 93 ust. 1 w związku z art. 92 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm.), zwanej dalej u.t.d., zgodnie z ustaleniami protokołu kontroli z dnia 15 marca 2010 r., nr [...], nałożył na P. P. karę pieniężną w kwocie 22600 zł. Jednocześnie decyzji tej organ nadał rygor natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia wskazano, że zakres kontroli obejmował okres od 1 kwietnia 2009 r. do 31 grudnia 2009 r. Kontroli poddano 1560 dni pracy 52 kierowców. Podano również, że strona przedłożyła pismo zawierające uwagi i zastrzeżenia do protokołu, które zostały ujęte w stwierdzonych naruszeniach. Dalej, organ wykazał w tabelarycznym zestawieniu stwierdzone podczas kontroli naruszenia z podziałem na następujące grupy:
1) skrócenie dziennego czasu odpoczynku przy wykonywaniu przewozu drogowego o czas do jednej godziny (naruszenie art. 8 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylające rozporządzenie Rady (EWG) 3820/85, dalej zwane rozporządzeniem nr 561/2006 - 10 przypadków), za które na podstawie lp. 10.2 lit. a załącznika do u.t.d. wymierzono karę po 100 zł;