Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 grudnia 2011 r., sygn. II SA/Wr 622/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia NSA Zygmunt Wiśniewski Sędzia NSA Julia Szczygielska Sędzia WSA Anna Siedlecka /spr./ Protokolant Katarzyna Grott po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 1 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi Spółki A. z siedzibą w K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego we W. z dnia 4 maja 2011 r. NR [...] w przedmiocie ustalenia dopuszczalnego poziomu hałasu przenikającego do środowiska oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia 18 maja 2010 r. nr [...], Prezydenta W., na podstawie art. 115a ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. Nr 25 poz. 150 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu przenikającego do środowiska ustalił dopuszczalne poziomy hałasu przenikającego do środowiska z terenu Stacji A., zlokalizowanej przy al. M.K. [...] we W., należącej do B. Spółka Akcyjna i Spółka, Spółka Jawna z siedzibą w K. - powoływanej dalej również jako spółka, wyrażone wskaźnikami LAeq D i Laeq N, na następującym poziomie LAeq D = 55 dB w godzinach od 6 00 do 2200 oraz LAeq N - 45 dB w godzinach od 22 00 do 6 00.

Wydanie powyższej decyzji poprzedzone zostało następującymi ustaleniami faktycznymi i prawnymi:

Przeprowadzone w dniach 17 stycznia 2008 r. i 24 listopada 2008 r. przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska we W. (dalej także WIOŚ) pomiary i obliczenia dźwięku przenikającego do środowiska z terenu stacji A. wykazały, że równoważny poziom dźwięku LAeqT/ emitowany do środowiska podczas pracy urządzeń samoobsługowej, ręcznej myjni CarWash, kształtuje się w porze nocnej (w godz. 22-23) na poziomie 58,4 dB (pomiar 17 stycznia 2008) i 59,5 dB (pomiar 24 listopada 2008). Ustalono, że głównym źródłem hałasu emitowanego do środowiska z terenu stacji jest dwustanowiskowa myjnia CarWash, zadaszona i zabudowana z obu stron, z otwartym wjazdem i wyjazdem dla samochodów. Po otrzymaniu od Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska we W. sprawozdania z dnia 21 stycznia 2008 r. z kontrolnych pomiarów poziomu dźwięku przenikającego do środowiska z terenu ww. stacji Prezydent W. wszczął w dniu 21 lutego 2008 r. na podstawie art. 115a ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska i art. 61 § 1 K.p.a. postępowanie administracyjne. W wyniku przeprowadzonego postępowania Prezydent W. wydał decyzję z dnia 21 kwietnia 2008 r. ustalając w niej dopuszczalne poziomy hałasu emitowane do środowiska z terenu stacji A. dla B. Sp. z o.o. Decyzją z dnia 23 marca 2009 r. Prezydent W. unieważnił własną decyzję z dnia 21 kwietnia 2008 r. W następstwie przeprowadzonego przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze we W. postępowania nadzorczego było stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 23 marca 2009 r. - decyzja Kolegium nr [...] z dnia 4 czerwca 2009 r. oraz stwierdzenie nieważności decyzji z dnia 21 kwietnia 2008 - decyzją Kolegium nr [...] z dnia 1 lipca 2009 r. Po wyeliminowaniu przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze z obrotu prawnego wyżej wymienionych decyzji Prezydent W. ponownie wszczął z urzędu postępowanie administracyjne, zawiadamiając o tym stronę postępowania, B. Spółka Akcyjna i Spółka, Spółka Jawna. W trakcie prowadzonego postępowania organ I instancji zwrócił się dwukrotnie do strony postępowania (pisma z dnia 3 lutego 2010 i 3 marca 2010 r.) o złożenie informacji, czy w okresie od 17 stycznia 2008 do dnia 3 lutego 2010 r. były przeprowadzone przez spółkę prace lub podjęte działania mogące mieć wpływ na dźwięk emitowany z terenu Stacja Paliw A. oraz o potwierdzenie, że spółka nadal dzierżawi ww. stację paliw i prowadzi na niej działalność. W odpowiedzi na wezwanie, w pismach z dnia 17 lutego 2010 r. i 18 marca 2010 r., pełnomocnik spółki stwierdził, że w ocenie spółki poziom hałasu emitowanego z terenu Stacja Paliw A. nie przekracza dopuszczalnych prawem norm. Zarzucił również Wojewódzkiemu Inspektorowi Ochrony Środowiska, że przeprowadził on kontrole w dniach 9, 17 i 24 stycznia w sposób wadliwy. Ponadto stwierdził, że są one nieaktualne. Ustosunkowując się do przedstawionego stanowiska Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska w piśmie z dnia 19 marca 2010 r. stwierdził, że kontrolne pomiary hałasu emitowanego podczas funkcjonowania ręcznej myjni samochodowej na terenie Stacja Paliw A. zostały przeprowadzone w obecności kierownika stacji, któremu spółka udzieliła pełnomocnictwa do jej reprezentowania w trakcie kontroli przeprowadzanych w dniach 9, 17 stycznia i 6 lutego 2008 oraz w dniach 24 listopada i 12 grudnia 2008 r. Pomiary wykonane zostały zgodnie z Instrukcją Pomiarową WI/P-1 - Pomiary akustyczne, obowiązującą w ramach systemu jakości w WIOŚ, wdrożonego zgodnie z normą PN-EN ISO/IEC 17020 "Ogólne kryteria działania różnych rodzajów jednostek inspekcyjnych". Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska jest jednostką akredytowaną w zakresie metody kontroli, jak również metody przeprowadzania pomiarów hałasu w środowisku - jednostka inspekcyjna typu A nr AK 016, certyfikat wydany przez Polskie Centrum Akredytacji. Upoważniony przedstawiciel kontrolowanej jednostki, obecny przy pomiarach hałasu, nie wniósł żadnych zastrzeżeń co do sposobu ich wykonania. Kierownik stacji protokoły z kontroli nr [...] i nr [...] podpisał bez zastrzeżeń - uwag. Zgodnie z art. 11 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 20 lipca 1991 o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2007 nr 44 poz. 287) kontrolowany został poinformowany o prawie wniesienia umotywowanych zastrzeżeń i uwag do treści protokołu przed jego podpisaniem oraz o prawie odmowy podpisania protokołu i możliwości przedstawienia swojego stanowiska na piśmie, właściwemu organowi Inspekcji Ochrony Środowiska, w terminie 7 dni, z czego nie skorzystał. Od czasu ostatnich pomiarów hałasu spółka nie poinformowała organu ochrony środowiska o wykonaniu jakichkolwiek prac wyciszających źródło hałasu lub o podjęciu innych działań, które miałyby wpływ na poziom hałasu emitowanego z przedmiotowego terenu. Na podstawie dokonanych ustaleń Prezydent W. w decyzji z dnia 18 maja 2010 r. nr [...] stwierdził brak przesłanek, które wskazywałyby, że wykonane przez WIOŚ pomiary hałasu są nieaktualne w stanie obecnym. Wyjaśniono, że przepisy prawa, zawarte w dziale V "Ochrona przed hałasem" ustawy Prawo ochrony środowiska, nie przewidują okoliczności, dla których wykonane prawidłowo i zgodnie z przepisami pomiary poziomu hałasu w środowisku mogłyby stać się nieaktualne lub wymagały powtórzenia. Ponadto organ przyjął za bezsporny fakt, że hałas emitowany z terenu Stacja Paliw A. od roku 2008 znacznie przewyższa poziom dopuszczalny w porze dziennej i nocnej na terenach zabudowy mieszkalnej i jest niewątpliwe bardzo uciążliwy dla mieszkańców. Stwierdzając, że zachodzą przesłanki do wydania decyzji ustalającej dopuszczalny poziom hałasu, emitowanego z terenu Stacji A. organ I instancji ustalił dopuszczalne poziomy hałasu przenikającego do środowiska z terenu tej stacji wyrażone wskaźnikami LAeq D i Laeg N, na poziomie LAeq D = 55 dB w godzinach od do 2200 oraz LAeq N - 45 dB w godzinach od 2200 do 600.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00