Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 grudnia 2011 r., sygn. II SA/Kr 1605/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Anna Szkodzińska Sędziowie WSA Małgorzata Brachel-Ziaja Wojciech Jakimowicz / spr. / Protokolant Dorota Solarz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 6 grudnia 2011 r. sprawy ze skargi Prokuratora Prokuratury Rejonowej w Brzesku na uchwałę Rady Gminy w Szczurowej z dnia 24 stycznia 2006 r. nr XXIX/232/2006 w przedmiocie sposobu i zakresu wykonywania zadania pn. "wodociągowanie gminy" w zakresie § 2 ust.1 pkt 2 oraz § 3 I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w zakresie § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 3 II. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie może być wykonywana w zakresie określonym w punkcie I

Uzasadnienie

Prokurator Rejonowy w Brzesku pismem z dnia 14 września 2011 r. złożył do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie skargę na uchwałę Rady Gminy Szczurowa Nr XXIX/232/2006 z dnia 24 stycznia 2006 r. w sprawie "Sposobu i zakresu wykonania w Gminie Szczurowa zadania pod nazwą "Wodociągowanie gminy" w zakresie objętym § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 3.

Prokurator zarzucił uchwale w zaskarżonej części naruszenie art. 7 ust. 1 pkt 3 i art. 40 ust. 1 i 2 pkt 4 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz art. 15 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków poprzez uznanie, że stanowią one podstawę prawną nałożenia w drodze uchwały rady gminy obowiązku ponoszenia opłat za budowę sieci wodociągowej i wniósł o stwierdzenie nieważności przedmiotowej uchwały w części objętej § 2 ust. 1 pkt 2 oraz § 3.

W ocenie strony skarżącej zaskarżona uchwała jest aktem prawa miejscowego, gdyż nosi znamiona aktu prawa miejscowego, tzn. posiada cechę ogólności - generalności i abstrakcyjności, określa adresata - właścicieli nieruchomości.

Wskazano, że w polskim systemie prawnym żaden przepis nie daje gminie uprawnień do ogólnego wprowadzania opłat w drodze regulacji prawnych powszechnie obowiązujących. Przepisem takim nie jest powołany w podstawie kwestionowanej uchwały art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym określający jedynie zadania gminy w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty, z kolei art. 58 dotyczy obowiązku wskazania źródeł finansowania inwestycji. Podobnie art. 18 ust. 2 pkt 6 i 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym określa jedynie domniemanie kompetencje rady gminy w zakresie stanowienia aktów prawa wewnętrznego, które zatem nie dotyczą aktów prawa miejscowego. Wreszcie art. 15 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków odnosi się do sposobu finansowania samych przyłączy do ogólnej sieci wodno-sanitarnej a z jego brzmienia nie wynika, by dotyczył uczestnictwa w kosztach budowy sieci jako całości, a art. 21 tej ustawy dotyczy obowiązków przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00