Wyrok WSA w Krakowie z dnia 17 listopada 2011 r., sygn. III SA/Kr 1207/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maria Zawadzka Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Halina Jakubiec Protokolant Honorata Kuźmicka-Wełna po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 8 listopada 2011 r. sprawy ze skargi A. K. na akt Prezydenta Miasta z dnia 7 lipca 2010 r. nr [...] w przedmiocie odmowy przyznania lokalu mieszkalnego z zasobów Gminy skargę oddala
Uzasadnienie
wyroku WSA w Krakowie z dnia 17 listopada 2011r.
W dniu 5 stycznia 2010r. A. K. złożył w Urzędzie Miasta pismo datowane na dzień 9 listopada 2009r., w którym zwrócił się do Prezydenta Miasta o przedłużenie umowy najmu zajmowanego przez niego lokalu mieszkalnego przy ul. A w K, będącego własnością Gminy. A. K. wyjaśnił, iż w/w lokal zajmuje na podstawie cywilnej umowy najmu zawartej w dniu 3 kwietnia 2000r. na czas oznaczony, tj. na okres 10 lat. W dniu 27 lutego 2001r. do umowy tej sporządzono aneks, w którym w miejsce dotychczasowego właściciela wpisano Gminę, reprezentowaną przez Dyrektora Zarządu Budynków Komunalnych jako Wynajmującego. Ponieważ umowa ta wkrótce miała wygasnąć, A. K. chciał skorzystać z możliwości jaką daje § 14 pkt 2 uchwały Rady Miasta z dnia 24 października 2007r. Nr [...]. Stwierdził, iż jego sytuacja finansowa nie pozwala mu otrzymać kredyt na zakup mieszkania, a w związku z tym może takowe jedynie wynajmować.
W piśmie z dnia 5 lutego 2010r. nr [...] Prezydent Miasta wyjaśnił, iż zastosowanie § 14 ust. 2 uchwały Rady Miasta z dnia 24 października 2007r. Nr [...] w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy (Dz. Urz. Woj. z dnia 5 grudnia 2007r. Nr 850, poz. 5589 z późn. zm.), następuje w incydentalnych przypadkach, uzasadnionych szczególnymi okolicznościami życiowymi i zdrowotnymi wnioskodawcy nie mogącego ubiegać się o wynajem lokalu na zasadach ogólnych, po zasięgnięciu opinii właściwej Komisji Rady Miasta. Prezydenta Miasta stwierdził, iż powołany zapis zobowiązuje go do składania Radzie Miasta w sprawozdaniu rocznym informacji o podjętych w tym zakresie decyzjach wraz z uzasadnieniem. Dlatego też jest zobligowany do wszechstronnego i wnikliwego rozważenia wszystkich okoliczności sprawy i faktycznej sytuacji bardzo wielu osób kierujących prośby o potraktowanie ich sprawy mieszkaniowej jako wyjątkowej i umotywowanej ważnymi względami społecznymi. Gmina zobowiązana jest przede wszystkim do realizacji priorytetów wskazanych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005r. nr 31, poz. 266 z późn. zm.), tj. wynajmu lokali mieszkalnych tej grupie wnioskodawców, których uprawnienia do uzyskania lokalu wynikają wprost z ustawy. Dotyczy to osób, w stosunku do których sąd w wyroku eksmisyjnym orzekł o uprawnieniu do lokalu socjalnego lub zamiennego. Prezydent Miasta wskazał, iż na pomoc mieszkaniową w K oczekuje aktualnie około 800 osób uprawnionych na mocy wskazanej powyżej uchwały z dnia 24 października 2007r. oraz ponad 2090 rodzin, których prawo do uzyskania mieszkania z zasobu Gminy wynika z wyroku sądowego uprawniającego do otrzymania lokalu socjalnego lub zamiennego. Zdaniem Prezydenta Miasta, każdorazowe odstąpienie od ogólnie obowiązujących zasad oznacza jednocześnie zmniejszenie liczby mieszkań przeznaczonych dla osób, które od wielu lat spełniają kryteria uprawniające do ubiegania się pomoc mieszkaniową z zasobu Gminy. Mając powyższe na uwadze Prezydent Miasta stwierdził, iż rozumie sytuację mieszkaniową A. K., ale nie znajduje podstaw do zastosowania trybu szczególnego dla wynajmu lokalu z pominięciem zasad przyjętych w powołanej uchwale Nr [...] Rady Miasta z dnia 24 października 2007r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy. Pismo to zostało doręczone A. K. w dniu 22 lutego 2010r.