Wyrok WSA w Warszawie z dnia 15 września 2011 r., sygn. VI SA/Wa 1647/08
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Rudnicki (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Małgorzata Grzelak Sędzia WSA Dorota Wdowiak Protokolant ref. staż. Monika Piotrowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 15 września 2011 r. sprawy ze skargi K. K. na postanowienie Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] czerwca 2008 r. nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania od uchwały w przedmiocie zawieszenia w czynnościach zawodowych adwokata oddala skargę
Uzasadnienie
Postanowieniem Ministra Sprawiedliwości z dnia [...] czerwca 2008 r., Nr [...], wydanym na podstawie art. 134 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, z późn. zm.; dalej: K.p.a.) w zw. z art. 46 ust. 2 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. Prawo o adwokaturze (Dz. U. z 2002 r. Nr 123, poz. 1058, z późn. zm.) i w związku z odwołaniem p. K. K. (zainteresowanego) od uchwały Prezydium Naczelnej Rady Adwokackiej (NRA) z dnia [...] kwietnia 2008 r. w przedmiocie zawieszenia w czynnościach zawodowych, stwierdzono niedopuszczalność odwołania.
W uzasadnieniu przypomniano, że uchwałą z dnia [...] kwietnia 2008 r. Prezydium NRA w Warszawie po rozpoznaniu odwołania zainteresowanego od uchwały Okręgowej Rady Adwokackiej w [...] z dnia [...] lutego 2008 r. w przedmiocie zawieszenia w czynnościach zawodowych postanowiło stwierdzić niedopuszczalność odwołania z przyczyn formalnych, z uwagi na przekroczenie terminu do jego złożenia.
Zainteresowany w dniu [...] maja 2008 r. złożył odwołanie od powyższej uchwały Prezydium NRA do Ministra Sprawiedliwości.
Minister Sprawiedliwości wskazał, iż stosownie do art. 46 ust. 2 Prawa o adwokaturze od uchwały Prezydium NRA służy zainteresowanemu odwołanie do Ministra Sprawiedliwości, zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego. Przepis ten wprowadza wyjątek od zasady dwuinstancyjności postępowania przewidzianej w art. 15 K.p.a.. Zatem unormowanie to należy interpretować ściśle i skoro mowa w nim o odwołaniu, to znaczy, że dopuszcza ono możliwość zaskarżania jedynie uchwał Prezydium stanowiących decyzje administracyjne. Nie odnosi się natomiast do innych rozstrzygnięć Prezydium, w tym postanowień. W pozostałym zakresie zaś należy stosować uregulowania Kodeksu postępowania administracyjnego, w tym jego art. 134. Przepis ten wprost stwierdza, że rozstrzygnięcia organu odwoławczego w przedmiocie niedopuszczalności odwołania oraz uchybienia terminu do wniesienia odwołania zapadają w formie postanowień, które są ostateczne. Oznacza to, zgodnie z art. 3 § 2 pkt 1 i art. 52 § 1 i 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z póz. zm.), że na postanowienia takie nie przysługuje środek odwoławczy według Kodeksu postępowania administracyjnego, a tylko skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.