Wyrok WSA w Opolu z dnia 6 wrzenia 2011 r., sygn. II SA/Op 165/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Janowska Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Naumowicz ( spr.) Sędzia WSA Daria Sachanbińska Protokolant Referent stażysta Anna Prusak - Kania po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 6 września 2011 r. sprawy ze skargi S. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu z dnia [...], nr [...] w przedmiocie opłaty za wyrejestrowanie pojazdu 1) stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji Burmistrza Nysy z dnia [...], nr [...], 2) określa, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości, 3) zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu na rzecz Skarbu Państwa (kasa Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu) kwotę 100 (sto) złotych tytułem wpisu sądowego, od którego skarżący został zwolniony.
Uzasadnienie
Pismem z dnia 9 lutego 2010 r. S. K. wystąpił do Starostwa Powiatowego w Nysie o "zdjęcie z ewidencji samochodu marki [...] o nr rejestracyjnym [...]". Wyjaśnił, że pojazd ten fizycznie nie istnieje od roku 2001 i w tym okresie jego tablice rejestracyjne oraz dowód rejestracyjny przekazane zostały do Starostwa. Pomimo tego pojazd nadal figuruje w rejestrze, w związku z czym Urząd Gminy w [...] domaga się podatków. Do pisma wnioskodawca dołączył oświadczenie, w którym podał, że wskazany pojazd został sprzedany jako złom stalowy na składzie złomu w [...] w 2001 r. W tym samym piśmie fakt przekazania samochodu do skupu złomu potwierdzony został przez M. T. prowadzącego skup złomu w [...], który dodatkowo oświadczył, że nie posiada dowodu przyjęcia samochodu do skupu, a to z powodu zniszczenia dowodów z lat 2000-2001.
Uznając pismo S. K. za wniosek o wyrejestrowanie samochodu [...] marki [...], nr rej. [...], Starosta Nyski, działając na podstawie art. 61 w zw. z art. 261 K.p.a., pismem z dnia 16 lutego 2010 r. poinformował S. K. o wszczęciu postępowania w sprawie wyrejestrowania pojazdu, zobowiązując go do uiszczenia na rzecz gminy opłaty na realizację zadań związanych utrzymaniem czystości i porządku w gminach w terminie 14 dni od otrzymania pisma oraz wskazując, że uiszczenie opłaty jest warunkiem wydania decyzji o wyrejestrowaniu pojazdu w trybie art. 79 ust. 1 pkt 5 ustawy Prawo o ruchu drogowym.