Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 30 wrzenia 2011 r., sygn. III SA/Łd 522/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział III w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Krzysztof Szczygielski Sędziowie Sędzia NSA Janusz Nowacki (spr.) Sędzia WSA Ewa Alberciak Protokolant Tomasz Porczyński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 14 września 2011 r. sprawy ze skargi A. Spółki Akcyjnej z siedzibą w W. na decyzję Dyrektora Izby Celnej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenia zobowiązania w podatku akcyzowym i odmowy stwierdzenia nadpłaty w podatku akcyzowym 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję Naczelnika Urzędu Celnego II w Ł. z dnia [...] roku, nr [...]; 2. zasądza od Dyrektora Izby Celnej w Ł. na rzecz A. Spółki Akcyjnej z siedzibą w W. kwotę 3.076 (trzy tysiące siedemdziesiąt sześć) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

W dniu 28 grudnia 2009 roku A Spółka Akcyjna z siedzibą w W. wystąpiła do Naczelnika Urzędu Celnego II w Ł. z wnioskiem o stwierdzenie i zwrot nadpłaty podatku akcyzowego w kwocie 22.516,00 zł wynikającego z korekty deklaracji AKC-U wystawionej w dniu 4 czerwca 2004 roku. W uzasadnieniu wniosku strona wskazała, że wystąpienie o stwierdzenie nadpłaty podatku akcyzowego za czerwiec 2004 roku podyktowane zostało faktem, że nabywane przez nią wewnątrzwspólnotowo oleje smarowe odsprzedawane następnie w kraju z przeznaczeniem na cele inne niż napędowe czy opałowe - w świetle wspólnotowych zasad dotyczących opodatkowania i kontroli wyrobów akcyzowych zawartych w Dyrektywie Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992 roku w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania (Dz.Urz.UE L z 1992r., Nr 76, str. 1 ze zm.) - zwanej dalej w skrócie Dyrektywą Horyzontalną oraz w Dyrektywie Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 roku w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej (Dz.Urz. UE L z 2003r., Nr 283, str. 51 ze zm.) - zwanej dalej Dyrektywą Energetyczną - nie mogą być przedmiotem zharmonizowanego opodatkowania akcyzą. W ocenie Spółki w świetle przepisów wspólnotowych art. 1, art. 2 ust. 1 pkt b, art. 2 ust. 4 lit. b tiret 1 Dyrektywy Energetycznej do olejów smarowych wykorzystywanych do innych celów niż napędowe lub opałowe nie stosuje się Dyrektywy Energetycznej oraz Dyrektywy Horyzontalnej. Tymczasem krajowa ustawa o podatku akcyzowym z dnia 23 stycznia 2004 roku, co do zasady przewiduje opodatkowanie akcyzą olejów smarowych. Jako podstawę swego żądania strona wskazała zasadę pierwszeństwa prawa wspólnotowego nad prawem krajowym, które w tym przypadku jest niezgodne z regulacjami unijnymi.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00