Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 7 lipca 2011 r., sygn. II SA/Ol 374/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Matczak (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędzia WSA Adam Matuszak Protokolant st. sekretarz sądowy Jakub Borowski po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 lipca 2011r. sprawy ze skargi Spółki A na zarządzenie Starosty z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie wprowadzenia zmiany w organizacji ruchu oddala skargę.
Uzasadnienie
Starosta O., działając na wniosek Zarządu Dróg Powiatowych w O. celem ograniczenia degradacji konstrukcji nośnej drogi, zarządzeniem z dnia 22 kwietnia 2010 r. wydanym na podstawie art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U z 2005 r. Nr 108, poz. 908, ze zm) w związku ze złym stanem nawierzchni zagrażającym użytkownikom dróg powiatowych "[...]", na których zaobserwowano wzmożony ruch pojazdów wysokotonażowych, wprowadził ograniczenie tonażu do 18 ton oznakowane znakiem pionowym B-18 na drodze "[...]" na odcinku od m. Z. do m. R. oraz na drodze powiatowej "[...]" na odcinku od m. B. (za skrzyżowaniem z drogami gminnymi) do m. M. ( do skrzyżowania z ulicą J.).
A. Spółka z o.o. w O. pismem z dnia 7 maja 2010 r. wezwała Starostę w trybie art.87 ust. 1 i art. 88 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym do usunięcia naruszenia prawa polegającego na wprowadzeniu ograniczenia w tonażu na drogach powiatowych "[...]". Zarzuciła, iż ograniczenie to zostało wprowadzone z naruszeniem prawa i nie uwzględnia skutków wprowadzonych zmian w postaci utrudnienia w prowadzeniu działalności gospodarczej w Zakładzie Górniczym w Z.
Starosta pismem z dnia 8 czerwca 2010 r. uznał, iż brak jest podstaw do uwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa. Stwierdzono, iż Spółka nie wykazała naruszenia swojego interesu prawnego. Nadto wyjaśniono, że organ zarządzający ruchem jest uprawniony do wprowadzenia ograniczenia w tonażu pojazdów celem ochrony drogi przed zniszczeniem.