Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 czerwca 2011 r., sygn. IV SA/Wa 228/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Agnieszka Góra-Błaszczykowska, Sędziowie Sędzia WSA Aneta Dąbrowska (spr.), Sędzia WSA Tomasz Wykowski, Protokolant ref. staż. Renata Puchalska, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 czerwca 2011 r. sprawy ze skargi Stowarzyszenia O. z siedzibą w O. na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia [...] lipca 2010 r. nr [...] w przedmiocie środowiskowych uwarunkowań zgody na realizację przedsięwzięcia - oddala skargę
Uzasadnienie
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (dalej jako: Dyrektor) decyzją z [...] lipca 2010 r. - zaskarżoną przez Stowarzyszenie O. z siedzibą w O. do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie - utrzymał w mocy decyzję Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w O. z [...] czerwca 2009 r. o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn. "Budowa drogi krajowej (ekspresowej) [...] na odcinku miasta O. od km [...] do km [...] ".
Organ odwoławczy wskazał, iż wnikliwie przeanalizował całość akt sprawy, zbadał raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko sporządzony w grudniu 2006 r. przez firmę W. Sp. z o.o., zapoznał się z uzupełnieniem raportu z 9 listopada 2007 r., dokonał oceny wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i nie znalazł uchybień, które mogłyby prowadzić do uchylenia decyzji organu l instancji.
Odnosząc się do zarzutów podniesionych w odwołaniach Stowarzyszenia O. oraz Stowarzyszenia P., organ odwoławczy stwierdził co następuje:
Odnosząc się do zarzutu dotyczącego niewskazania rejonów zinwentaryzowanych stanowisk archeologicznych oraz stref obserwacji archeologicznych, wskazał, że w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko omówiono istniejące w sąsiedztwie lub bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytki chronione oraz stanowiska archeologiczne. Ponadto szczegółowo przeanalizowano wpływ przedmiotowej inwestycji na ww elementy (rozdziały 4.11.5 oraz 6.4 raportu). Jak wynika z raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, inwestycja nie będzie kolidowała, ani przebiegała w bezpośrednim sąsiedztwie zabytków objętych ochroną konserwatorską. Wręcz przeciwnie, realizacja inwestycji przyczyni się do zmniejszenia wpływu istniejącej drogi [...] na zabytki zlokalizowane w jej sąsiedztwie, ze względu na przejęcie części ruchu drogowego przez planowaną obwodnicę. Droga przebiegać będzie w rejonie stanowisk archeologicznych nr [...], nr [...], nr [...] oraz nr [...]. Stanowiska te nie ulegną zniszczeniu na skutek realizacji przedsięwzięcia. Nie można jednak wykluczyć natrafienia podczas budowy drogi na nowe stanowiska archeologiczne. W związku z powyższym w punkcie 11.1 oraz IL2 decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach nałożono warunki mające na celu ochronę stanowisk archeologicznych, m.in. konieczność prowadzenia prac ziemnych pod nadzorem archeologicznym.