Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 21 czerwca 2011 r., sygn. III SA/Kr 980/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Elżbieta Kremer Sędziowie WSA Bożenna Blitek ( spr.) WSA Maria Zawadzka Protokolant Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 czerwca 2011 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia 7 czerwca 2010 r. nr [...] w przedmiocie przywrócenia do stanu pierwotnego pasa drogowego i nałożenie kary pieniężnej skargę oddala

Uzasadnienie

Decyzją z dnia [...] 2010r. Nr [...] Prezydent Miasta nałożył na M. K. - "A" obowiązek przywrócenia do stanu pierwotnego pasa drogowego ul. M przy wylocie ul. P oraz ul. K przy posesji nr [...] poprzez usunięcie z terenu przestrzeni pasa drogowego konstrukcji reklamowej oraz tablicy o treści "[...]", przyspawanej na samochodach odpowiednio o nr rejestracyjnym [...] oraz [...]. Równocześnie Prezydent Miasta nałożył na M. K. karę pieniężną w wysokości 22.044 zł za zajęcie bez zezwolenia zarządcy drogi pasa drogowego ul. M przy wylocie ul. P w okresie od 25.06.2009r. do dnia 17.12.2009r., tj. przez okres 176 dni; ul. M naprzeciw wylotu ul. P w okresie od 25.06.2009r. do dnia 07.07.2009r., tj. przez okres 13 dni; ul. K przy posesji nr [...] w okresie od 22.07.2009r. do dnia 16.09.2009r., tj. przez okres 57 dni; ul. K przy posesji nr [...] w okresie od 01.10.2009r. do dnia 17.12.2009r., tj. przez okres 88 dni. W uzasadnieniu swojej decyzji organ I instancji opisał przebieg postępowania administracyjnego w niniejszej sprawie i podał, że podczas kontroli pasa drogi ul. M w dniu 25 czerwca 2009r. pracownik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zauważył dwa parkujące samochody przy wylocie ul. P z przyspawanymi do dachu reklamami o ogólnych rozmiarach 2,50 m x 1,20 m o dwustronnej treści "[...]". Jedna z reklam poprzez ustawienie parkującego samochodu, na którym ją umieszczono, całkowicie zasłaniała znak drogowy B-22 "zakaz skrętu w prawo". W związku z powyższym pismem nr [...] z dnia 29 maja 2009r. wezwano stronę do usunięcia przedmiotowych urządzeń reklamowych z pasa drogowego ul. M. W odpowiedzi strona jedynie przesunęła jeden z samochodów wraz z reklamą zasłaniającą znak drogowy o 20 m w kierunku ul. K, pozostawiając nadal obydwie reklamy w pasie drogowym ul. M, co potwierdziła kolejna kontrola przeprowadzona w dniu 7 lipca 2009r. Organ I instancji podał, że po przeprowadzeniu kolejnych dwóch kontroli, w dniach 22 i 30 lipca 2009r. podczas których stwierdzono przeniesienie jednego samochodu wraz z reklamą na ul. K przy posesji nr [...] oraz pozostawienie drugiego samochodu wraz z reklamą na chodniku ul. M około 20 m przed znakiem B-22 umieszczonego przed skrzyżowaniem z ul. E, Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu pismem z dnia 3 sierpnia 2009r. Nr [...] zawiadomił stronę o wszczęciu postępowania. Organ I instancji wskazał, iż w dniu 19 sierpnia 2009r. została przeprowadzona wizja w terenie. W wizji tej nie uczestniczył M. K., mimo że został o jej terminie zawiadomiony. W trakcie wizji przedstawiciel ZIKiT oraz towarzyszący mu dwaj przedstawiciele Straży Miejskiej ponownie stwierdzili trwale pozostawione na chodniku będącym częścią pasa drogowego ul. M naprzeciw wylotu ul. P oraz ul. K przy posesji nr [...], samochody z przyspawanymi konstrukcjami reklamowymi o wielkości i treści opisanymi powyżej. Prezydent Miasta stwierdził, że także kolejne spisane przez pracownika ZIKiT protokoły z kontroli przeprowadzonych począwszy od dnia 28 października 2009r. oraz kontrole straży miejskiej (spisane w formie notatek służbowych) potwierdziły trwałe ustawienie samochodów wraz z reklamami, z tą różnicą że reklama ustawiona na chodniku ul. K w trakcie prowadzonych kontroli przestawiona została z uwagi na trwający remont fasady budynku przy posesji nr [...] pod posesję nr [...]. Organ I instancji podniósł, że w spisanych protokołach poprzez wykonanie zdjęć poszczególnych defektów samochodów (mających na dachu zamontowane reklamy), takich jak brak powietrza w przednich oponach czy też przerdzewiały urwany tylni zderzak, wykazano, że przedmiotowe reklamy wraz z samochodami trwale .zajmowały pas drogowy wymienionych ulic w okresie między przeprowadzanymi kontrolami. Równocześnie organ stwierdził, że trwałość umieszczenia reklamy w pasie drogowym nie dotyczy okresu zmiany ustawienia samochodu o nr rejestracyjnym [...] między ul. M (7 lipiec - 22 lipiec) a ul. K (16 września - 1 października) i ul. K. W tych okresach trudno było wykazać, w którym dniu została dokonana zmiana lokalizacji, a w związku z tym organ zrezygnował z naliczenia opłat karnych za powyższy okres. Prezydent Miasta stwierdził także, że przestrzeń nad dachem samochodu nie jest terenem prywatnym należącym do właściciela samochodu, lecz zgodnie z art. 143 Kodeksu cywilnego należy do przestrzeni powietrznej w granicach określonych przez społeczno-gospodarcze przeznaczenie gruntu, w tym przypadku gruntu przeznaczonego pod pas drogowy danej ulicy, na której parkowały samochody. Organ powołał się przy tym na uchwałę Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 19 czerwca 2000r., sygn. akt OPK 3/00, w której stwierdzono, że pas drogowy obejmuje płaszczyznę gruntu wraz z przestrzenią nad tym pasem. W związku z powyższym organ I instancji uznał, że zamontowane trwale reklamy na dachu samochodu - jako osobne urządzenia znajdujące się w przestrzeni pasa drogowego, podlegają przepisom ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. 2007r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.). Organ I instancji podniósł, iż zgodnie z art. 4 pkt 23 tej ustawy, reklamą jest każdy nośnik informacji wizualnej w jakiejkolwiek materialnej formie wraz z elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, umieszczony w polu widzenia użytkowników drogi, nie będący znakiem w rozumieniu przepisów o znakach i sygnałach lub znakiem informującym o obiektach użyteczności publicznej ustawionym przez gminę, a zatem przedmiotowe urządzenia umieszczone w przestrzeni nad dachami pojazdów należy traktować jako reklamy zajmujące pas drogowy. W związku z powyższym organ I instancji stwierdził, iż wówczas, gdy zarząd dróg w prowadzonym postępowaniu udokumentował trwałe zajęcie pasa drogowego w poszczególnych okresach na ulicy M i K, przedmiotowymi obiektami reklamowymi o dwustronnych treściach i o powierzchni całkowitej 3m2 każda, przyspawanymi na samochodzie o nr rejestracyjnym [...] przez 176 dni oraz na samochodzie nr [...] przez 148 dni, bez zezwolenia zarządu dróg, to zarząd ten zobowiązany był - zgodnie z art. 36 ustawy o drogach publicznych - orzec o usunięciu przedmiotowych reklam z pasa drogowego, a także - w związku z naruszeniem przepisu art. 40 ust. 12 tej ustawy - nałożyć opłatę karną. Równocześnie organ zaznaczył, że brzmienie powyższego artykułu oraz pozostałych przepisów ustawy o drogach publicznych wyłączają możliwość stosowania uznania administracyjnego bez względu na wysokość obliczonej kary.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00