Wyrok WSA w Rzeszowie z dnia 10 maja 2011 r., sygn. II SA/Rz 246/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w składzie następującym: Przewodniczący NSA Maria Piórkowska/spr./ Sędziowie SO del. Anna Bembenek WSA Robert Sawuła Protokolant Sylwia Pacześniak po rozpoznaniu w Wydziale II Ogólnoadministracyjnym na rozprawie w dniu 10 maja 2011 r. sprawy ze skargi J. W. na postanowienie Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] stycznia 2011 r., nr [...] w przedmiocie stwierdzenia niedopuszczalności odwołania -skargę oddala-
Uzasadnienie
Postanowieniem z dnia [...] stycznia 2011 r., Nr [...] Dyrektor Izby Celnej stwierdził niedopuszczalność odwołania J. W. - zastępowanej przez adwokata M. Z. w sprawie odwołania z dniem [...] października 2010 r. J. W. przez Naczelnika Urzędu Celnego z funkcji kierującego Sekcją Przeznaczeń Celnych w Oddziale Celnym w P.
W podstawie prawnej organ powołał art. 134 k.p.a.
Z akt administracyjnych i uzasadnienia wynika, że Naczelnik Urzędu Celnego, działając na podstawie § 13 Zarządzenia Nr 30 Ministra Finansów z dnia 29.10.2009r. /D. Urz. M. F. Nr 13 z dnia 16.11.2009r., poz. 72/ w sprawie nadania statutów izbom celnym i urzędom celnym, odwołał z dniem [...] października 2010 r. J. W. z funkcji kierującego Sekcją Przeznaczeń Celnych w Oddziale Celnym w P.
Pismem z dnia [...] października 2010 r., uzupełnionym następnie pismem z dnia [...] listopada 2010 r. J. W. - zastępowana przez pełnomocnika adwokata M. Z. złożyła odwołanie od "decyzji Naczelnika Urzędu Celnego z dnia [...] października 2010r." zarzucając 1/ naruszenie art. 124 § 1 k.p.a. w zw. z art. 107 k.p.a. poprzez podanie niewłaściwej podstawy prawnej; 2/ naruszenie art. 6 k.p.a. oraz art. 7 w zw. z art. 8 ust. 2 Konstytucji RP poprzez działanie bez właściwej podstawy prawnej. Wniosła o uchylenie powyższej decyzji w całości i orzeczenie co do istoty sprawy.
W uzasadnieniu pełnomocnik skarżącej wskazał, że odwołanie nastąpiło bez podania przyczyny, a w dniu [...] października 2010 r. Naczelnik Urzędu Celnego wszczął postępowanie wyjaśniające w stosunku do odwołującej się. Zarzucił organowi zastosowanie niewłaściwej podstawy prawnej dla odwołania funkcjonariuszki oraz działanie z przekroczeniem uprawnień. Podkreślił, że J. W., pełniła funkcję kierownika sekcji, jest to stanowisko kierownicze, a zatem odwołanie winno uwzględniać tryb służbowy, w szczególności na wniosek bezpośredniego przełożonego, składany do kierownika urzędu z zachowaniem drogi służbowej. W przedmiotowej sprawie, odwołania dokonał właściwy organ tj. kierownik urzędu, jednakże z pominięciem ww. trybu. W ocenie odwołującej się pismo w sprawie odwołania z dniem [...] października 2010 r. z funkcji kierującego sekcją wydane zostało bez wskazania właściwej podstawy prawnej. "Decyzja" ta nie zawiera również żadnego uzasadnienia faktycznego i prawnego, co narusza podstawowe zasady zawarte w k.p.a. Postępowanie organu dotknięte jest także merytoryczną wadliwością. "Decyzja" podjęta została w warunkach skierowanego przeciwko odwołującej się postępowania wyjaśniającego dotyczącego niedopełnienia obowiązków służbowych oraz niegodnego zachowania się w służbie, zatem przyjąć należy, że w stanie faktycznym sprawy odwołanie ze stanowiska było co najmniej przedwczesne. Przedmiotowa sprawa winna podlegać rozpoznaniu w administracyjnym toku instancyjnym określonym w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009r. o Służbie Celnej.