Wyrok WSA w Warszawie z dnia 7 kwietnia 2011 r., sygn. V SA/Wa 2509/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA - Barbara Mleczko-Jabłońska, Sędzia WSA - Jolanta Bożek (spr.), Sędzia WSA - Joanna Zabłocka, Protokolant spec. - Mariusz Dzierzęcki, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 7 kwietnia 2011 r. sprawy ze skargi Straży Miejskiej Miasta [...] na postanowienie Dyrektora Izby Skarbowej w [...] z dnia [...] września 2010 r. nr [...] w przedmiocie zwrotu tytułów wykonawczych; skargę oddala
Uzasadnienie
W dniu [...] maja 2010 roku Straż Miejska w [...] wystawiła wobec B. B. tytuły wykonawcze nr [...] i [...] obejmujący należność z tytułu kar porządkowych w wysokości 550,00 zł.
Postanowieniem z dnia [...] czerwca 2010 roku, nr [...] Naczelnik Urzędu Skarbowego w [...] na podstawie art. 29 § 2 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 roku o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (tekst jedn. Dz.U. z 2005r., Nr 229, poz. 1954 ze zm.) orzekł o zwrocie tytułów wykonawczych. W uzasadnieniu postanowienia organ egzekucyjny odwołując się do treści art. 26 § 5, art. 27 § 1 pkt 2 i § 2 oraz art. 29 § 2 powołanej ustawy podkreślił, iż przed przystąpieniem do egzekucji przedmiotem badania przez organ egzekucyjny jest ustalenie, czy podmiot występujący w tytule wykonawczym jako wierzyciel jest podmiotem do tego uprawnionym. Z treści przepisów z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku o strażach gminnych (Dz.U. Nr 123, poz. 779 ze zm.), wynika, iż straż gminna to jednostka organizacyjna gminy, której komendant powoływany i odwoływany jest przez wójta, burmistrza, prezydenta po zasięgnięciu opinii właściwego terytorialnie komendanta wojewódzkiego Policji. Stosownie zaś do treści art. 33 ust. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, wójt burmistrz wykonuje uprawnienia zwierzchnika służbowego w stosunku do kierowników gminnych jednostek organizacyjnych. Z powyższych uregulowań wynika więc, iż funkcjonariusz straży miejskiej nakładający karę porządkową nie działa we własnym imieniu, lecz swoje zadania wykonuje z upoważnienia wójta, burmistrza lub prezydenta miasta. W związku z powyższym organ stwierdził, iż Komendant Straży Miejskiej nie jest organem w rozumieniu prawa administracyjnego. To stwierdzenie doprowadziło organ do konkluzji, iż tytuły wykonawcze z 13 maja 2010 r. nie spełniały wymogów określonych w art. 27 § 1 i 2 ustawy z 17 czerwca 1966 r. i dlatego też zwrócił je Straży Miejskiej w [...].