Wyrok WSA w Warszawie z dnia 18 kwietnia 2011 r., sygn. IV SA/Wa 6/11
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grzegorz Czerwiński (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Aneta Dąbrowska, Sędzia WSA Tomasz Wykowski, Protokolant sekr. sąd. Izabela Urbaniak, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 kwietnia 2011 r. sprawy ze skargi R. P. na decyzję Głównego Inspektora Ochrony Środowiska z dnia [...] listopada 2010 r. nr [...] w przedmiocie nałożenia obowiązku zagospodarowania odpadów - oddala skargę -
Uzasadnienie
Główny Inspektor Ochrony Środowiska decyzją z dnia [...] sierpnia 2010 r., na podstawie art. 26 pkt 1 i art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 29 czerwca 2007 r. o międzynarodowym przemieszczaniu odpadów w zw. z art. 24 ust. 2 rozporządzenia (WE) Nr 1013/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie przemieszczania odpadów oraz art. 104 k.p.a., nałożył na wysyłającego odpady, R. P., prowadzącego działalność gospodarczą pod nazwą P. w S., obowiązek zagospodarowania 21,54 Mg odpadów o kodzie B3140 (kod EWC 16 01 03), w postaci zużytych opon, dętek i felg, znajdujących się w kontenerze [...] na terenie [...], poprzez przekazanie ich do wskazanej przez P. instalacji odzysku na terenie kraju, posiadającej zezwolenie Starosty na prowadzenie działalności w zakresie odzysku odpadów o kodzie 16 01 03. Decyzji nadano rygor natychmiastowej wykonalności.
R. P. wniósł do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska o ponowne rozpatrzenie sprawy zakończonej decyzją z dnia [...] sierpnia 2010 r.
Zdaniem odwołującego się zaszeregowanie spornego ładunku jako tzw. and - of - life - tyres, czyli opon zużytych, nie nadających się do jakiegokolwiek użytku, nie zgadza się ze stanem technicznym opon, bowiem wszystkie opony posiadają bieżnik powyżej 1,6 mm. R. P. wskazał, że w myśl § 11 ust. 7 pkt 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia, opony należy wymienić, kiedy bieżnik ściera się poniżej 1,6 mm. W powyższych okolicznościach sporne opony powinny zostać uznane za tzw. used - tyres, czyli opony używane, a w konsekwencji nie powinny zostać zaklasyfikowane do grupy odpadów.