Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Lublinie z dnia 19 kwietnia 2011 r., sygn. II SA/Lu 99/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Krystyna Sidor, Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec, Sędzia NSA Maria Wieczorek-Zalewska (sprawozdawca), Protokolant Referent Agata Jakimiuk, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 5 kwietnia 2011 r. sprawy ze skargi Spółki M. w L. na decyzję Wojewody z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie sprzeciwu do zgłoszenia zamiaru zainstalowania urządzenia reklamowego oddala skargę.

Uzasadnienie

Prezydent Miasta [...] decyzją z dnia [...] r., wydaną na podstawie art. 30 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) oraz art. 104 k.p.a. wniósł sprzeciw w sprawie zamiaru wykonania przez [...] Agencja Reklamowa J. B., B. T.-B. Spółka jawną z siedzibą w [...] robót budowlanych polegających na zainstalowaniu urządzenia reklamowego - reklamy świetlnej na działce nr [...] położonej w [...] przy ul. [...] ze względu na naruszenie art. 45 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym oraz § 293 ust. 6 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.

W uzasadnieniu decyzji organ wskazał, że dokonane zgłoszenie wykonania przedmiotowych robót budowlanych jest kolejnym w sprawie. Wcześniejsze zgłoszenie inwestora spotkało się ze sprzeciwem organu wyrażonym decyzją z dnia [...] r. Podstawą wniesienia sprzeciwu było nie przedłożenie pozytywnej opinii zarządcy drogi dotyczącej lokalizacji reklamy świetlnej w rejonie skrzyżowania ulic [...]. Zarządca drogi rozpatrując propozycję lokalizacji reklamy uznał bowiem, iż jej wykonanie w tym miejscu może zagrażać bezpieczeństwu ruchu drogowego i powodować liczne niedogodności dla obsługi komunikacyjnej. Przepis art. 45 ust. 1 pkt 7 ustawy Prawo o ruchu drogowym zabrania się umieszczania na drodze lub w jej pobliżu urządzeń wysyłających lub odbijających światło w sposób powodujący oślepianie albo wprowadzających w błąd uczestników ruchu drogowego. Jak wskazał organ reklama jest elementem którego celem jest rozpowszechnianie informacji o wyrobach i usługach, ich zaletach i wartościach. Chcąc spełnić określoną rolę musi w odpowiedni sposób podkreślać atrakcyjność oferowanych towarów, a więc już z daleka przyciągać wzrok i koncentrować uwagę. Jest więc oczywiste, że w ten sposób skutecznie rozprasza się uwagę kierującego, zmniejszając bezpieczeństwo ruchu drogowego do stopnia sprzyjającego kolizjom i wypadkom drogowym. Nadto charakter i lokalizacja reklamy wskazują, że jest ona adresowana głównie do kierujących pojazdami. Umieszczenie reklamy świetlnej z dynamicznymi, zmiennymi obrazami w pobliżu drogowych sygnalizatorów świetlnych także spowoduje ich nieczytelność poprzez zmianę przestrzeni i widoczności, a tym samym może wprowadzać w błąd uczestników ruchu.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00