Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 19 kwietnia 2011 r., sygn. III SA/Kr 186/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Piotr Lechowski Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) NSA Krystyna Kutzner Protokolant Renata Nowak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 19 kwietnia 2011 r. sprawy ze skargi Prokuratora Rejonowego w Nowym Sączu na uchwałę Rady Gminy Podegrodzie z dnia 10 marca 2006 r. nr 225/XXXIX/2006 w przedmiocie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Podegrodzie stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części objętej § 31 ust. 3 lit. h oraz § 31 ust. 5

Uzasadnienie

wyroku WSA w Krakowie z dnia 19 kwietnia 2011r.

W dniu 10 marca 2006r. Rada Gminy Podegrodzie podjęła uchwałę Nr 225/XXXIX/2006 w sprawie przyjęcia Regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków na terenie Gminy Podegrodzie. Uchwała została podjęta na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. nr 72, poz. 747 z późn. zm.).

Pismem z dnia 7 stycznia 2010r. Prokurator Prokuratury Rejonowej w Nowym Sączu wniosła skargę na powyższą uchwałę Rady Gminy Podegrodzie Nr 225/XXXIX/2006, domagając się stwierdzenia jej nieważności w części objętej § 31 ust. 3 lit. h Rozdziału VI "Warunki przyłączenia do sieci" oraz w części objętej pkt 5 Wniosku o przyłączenie do sieci kanalizacyjnej, stanowiącego Załącznik Nr 2 do uchwały. Zaskarżonej uchwale Prokurator zarzucił naruszenie art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006r. nr 123, poz. 858 z późn. zm.), poprzez nałożenie bez podstawy prawnej na osobę ubiegającą się o przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej opłaty za podłączenie. W uzasadnieniu skargi Prokurator wyjaśnił, iż w § 31 pkt 3 zaskarżonej uchwały wymienione zostały elementy, jakie musi zawierać wniosek osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, wśród których pod lit. h wskazano: formę, termin i sposób płatności za podłączenie do sieci, przy czym katalog podanych elementów wniosku pozostał otwarty. W ocenie skarżącego, z powyższego wynika, że na mieszkańców Gminy Podegrodzie został nałożony przez Radę Gminy obowiązek ponoszenia odpłatności za przyłączenie do sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej. Regulacja ta została następnie powtórzona w pkt 5 formularza Wniosku o przyłączenie do sieci kanalizacyjnej, stanowiącego Załącznik Nr 2 Regulaminu. Zdaniem skarżącego, obowiązek ten został nałożony na mieszkańców Gminy Podegrodzie bez wyraźnego upoważnienia ustawowego, z naruszeniem przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków. Skarżący wskazał, iż z art. 15 cyt. ustawy wynika, że osoba ubiegająca się o przyłączenie nieruchomości do sieci jest zobowiązana zapewnić na własny koszt tylko realizację budowy przyłączy do sieci oraz studni wodomierzowej, pomieszczenia przewidzianego do lokalizacji wodomierza głównego i urządzenia pomiarowego. Ponadto odbiorca usług ponosi koszty nabycia, zainstalowania i utrzymania urządzenia pomiarowego (art. 15 ust. 3 cyt. ustawy). Zdaniem skarżącego, żaden przepis w/w ustawy nie upoważnia jednak Rady Gminy do obciążenia mieszkańców Gminy Podegrodzie dodatkową opłatą za podłączenie do sieci. Dodatkowo skarżący podniósł, iż obciążenie osób ubiegających się o przyłączenie nieruchomości do sieci bez wyraźnego upoważnienia ustawowego jest również sprzeczne z art. 84 Konstytucji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00