Wyrok WSA w Warszawie z dnia 23 lutego 2011 r., sygn. V SA/Wa 2032/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA - Dorota Mydłowska (spr.), Sędzia WSA - Mirosława Pindelska, Sędzia WSA - Barbara Mleczko - Jabłońska, Protokolant: specjalista - Marcin Wacławek, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 23 lutego 2011 r. sprawy ze skargi "G." Sp. z o.o. w L. na postanowienie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia ... czerwca 2010 r. nr ... w przedmiocie odmowy wydania zaświadczeń o pomocy de minimis oddala skargę
Uzasadnienie
Przedmiotem niniejszej skargi jest postanowienie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z ... czerwca 2010 r. nr ... utrzymujące w mocy postanowienie Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej: Prezes Zarządu PFRON) o odmowie wydania zaświadczenia o pomocy de minimis z ... grudnia 2009 r. nr ...
Zaskarżone postanowienie zostało wydane w następującym stanie faktycznym.
Skarżąca spółka zwróciła się do PFRON o wydanie zaświadczenia o pomocy de minimis na wydatki poniesione w dniach ... kwietnia 2007 r., ... czerwca 2007 r., ... lipca 2007 r., ...sierpnia 2007 r. w łącznej kwocie ... zł. Postanowieniem z ... grudnia 2009 r. Prezes Zarządu PFRON odmówił wydania żądanego zaświadczenia.
W uzasadnieniu organ zaznaczył, iż z danych zawartych w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji wynika, że wnioskodawca utracił status zakładu pracy chronionej z dniem ... kwietnia 2005 r. i od tego dnia nie otrzymuje z Funduszu kwot do przekazania na ZFRON. Wskazał, że pracodawca chcąc pokryć wydatek ze środków ZFRON powinien uczynić to bezpośrednio, dokonując przelewu z konta ZFRON na rachunek kontrahenta lub pobierając z tego konta gotówkę i rozliczając się bezpośrednio z kontrahentem. Podstawą zakwalifikowania pomocy jako pomocy de minimis jest źródło sfinansowania wydatku, a nie cel, na jaki zostały wydatkowane środki. Środki z konta obrotowego pracodawcy są jego własnymi środkami, natomiast zgromadzone na rachunku ZFRON są środkami publicznymi, dlatego wydatki finansowane ze środków pracodawcy nie stanowią pomocy publicznej nawet wtedy, gdy wszystkie rachunki pozostają w posiadaniu jednego przedsiębiorcy i gdy cel wydatkowania własnych środków przedsiębiorcy jest zgodny z przepisami rozporządzenia w sprawie PFRON. W sytuacji, gdy pracodawca wydatkował środki obrotowe zamiast środków pochodzących z nadwyżki dofinansowania do wynagrodzenia pracownika niepełnosprawnego, o której mowa w art. 26 a ust. 5 pkt 2 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych ani Fundusz, ani żaden inny organ publiczny nie jest właściwy do wydania zaświadczenia de minimis, gdyż wydatek ten nie został dokonany ze środków publicznych, lecz prywatnych.