Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 24 lutego 2011 r., sygn. II SA/Ol 45/11

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Hanna Raszkowska Sędziowie Sędzia WSA Alicja Jaszczak-Sikora Sędzia WSA Adam Matuszak (spr.) Protokolant st. sekretarz sądowy Karolina Hrymowicz po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 lutego 2011 r. sprawy ze skargi A. K. na decyzję Wojewody z dnia "[...]", nr "[...]" w przedmiocie wznowienia postępowania w sprawie o ustalenie odszkodowania I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję organu I instancji; II. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu; III. zasądza od Wojewody na rzecz skarżącej A. K. kwotę 200 zł (słownie: dwieście złotych), tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego

Uzasadnienie

Pismem z dnia "[...]" Prezydent Miasta "[...]" uznał za niezasadny wniosek z dnia "[...]" o odszkodowanie, złożony w oparciu o art. 37a ustawy z dnia 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (Dz. U. Nr 84, poz. 948 ze zm.), przez D. S. i A. B. prowadzących działalność gospodarczą pod firmą Spółka A D. S., A. B., którzy prawo do odszkodowania wywiedli z umowy powierniczego przelewu wierzytelności zawartej w dniu "[...]" pomiędzy A. W. i B. W., a Spółką A D. S., A. B. z siedzibą w "[...]".

Wnioskiem z dnia "[...]" A. K. zwróciła się do Prezydenta Miasta "[...]" o wznowienie postępowania w tej sprawie, opierając swoje uprawnienie w tym zakresie o czynności prawne, w wyniku których dokonano ponownego przelewu wierzytelności z tytułu roszczenia z art. 37a ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe". We wniosku jako przyczynę wznowienia postępowania wskazano art. 145 § 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej jako: k.p.a.).

Decyzją z dnia "[...]", Nr "[...]", Prezydent Miasta "[...]", działając na podstawie art. 149 § 3 w zw. z art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a., orzekł o odmowie wznowienia postępowania w sprawie rozstrzygniętej w następstwie złożenia wniosku z dnia "[...]" o ustalenie odszkodowania w oparciu o art. 37a ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe" (dalej jako: u.p.k.p.). W uzasadnieniu podniósł, iż wniosek o wznowienie postępowania jest niezasadny, gdyż sprawa nie została rozstrzygnięta w formie decyzji administracyjnej. W piśmie z dnia "[...]", będącym odpowiedzią na wniosek o odszkodowanie z dnia "[...]" udzielono jedynie informacji o aktualnym stanie faktycznym i prawnym nieruchomości. Wskazano, że zgodnie z art. 37a u.p.k.p. ustalenie, czy zostały spełnione określone w nim przesłanki dotyczące nabycia praw do nieruchomości przez uprawnione do tego podmioty, nie należy do właściwości organu mającego ustalić wysokość odszkodowania z tego tytułu. Ustawodawca wyraźnie zaznaczył, że nabycie prawa własności gruntów przez Skarb Państwa i prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków, lokali i innych urządzeń znajdujących się na tych gruntach przez PKP SA, potwierdza wojewoda w drodze decyzji. W związku z tym, iż w tej konkretnej sprawie nie zostały potwierdzone przesłanki określone w art. 37a ust. 1, zasadne było zajęcie przez organ pierwszej instancji stanowiska, jak w piśmie z dnia "[...]". Stwierdził ponadto, że strona we wniosku o wznowienie postępowania w oparciu o art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a., sama podkreśla, iż ,,załączniki do niniejszego wniosku nie są nowymi dowodami w sprawie, tylko mają stanowić wskazówkę dla organu odnośnie popełnionych przez organ naruszeń i błędnego ustalenia stanu faktycznego sprawy". Dodał, iż stan faktyczny i prawny sprawy został w pełni ustalony i od dnia "[...]" do chwili obecnej nie uległ zmianie, zatem brak jest przesłanek do wznowienia postępowania, w oparciu o przepisy art. 145 § 1 pkt 5 k.p.a.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00