Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 3 lutego 2011 r., sygn. II SA/Gl 959/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska, Sędzia WSA Andrzej Matan (spr.), Protokolant Referent - stażysta Marta Zasoń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 3 lutego 2011 r. sprawy ze skargi I. P. na uchwałę Rady Gminy M. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie udziału mieszkańców gminy w budowie kanalizacji 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w całości; 2. orzeka, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu w całości; 3. zasądza od Gminy M. na rzecz skarżącego kwotę 300 (trzysta) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
W dniu (...)r. Rada Gminy M. podjęła uchwałę Nr (...) w sprawie udziału mieszkańców gminy w budowie kanalizacji , dalej zwaną: uchwałą.
W § 1 przedmiotowej uchwały ustalono, że w budowa kanalizacji i oczyszczalni na terenie poszczególnych sołectw w Gminie M. będzie realizowana przy współudziale właścicieli oraz wieczystych użytkowników nieruchomości gruntowych. Udział tych podmiotów w budowie urządzeń o których mowa w ust. 1 miał polegać , zgodnie z ust. 2 § 1 , na wnoszeniu kwot pieniężnych na konto inwestycyjne Gminy. Udział ten podlegał zaliczeniu na poczet opłaty adiacenckiej po zakończeniu inwestycji ( § 2 ust.1 ) . Wysokość udziału oraz sposób jego rozliczenia miał zostać określony w umowach zawieranych z właścicielami nieruchomości przez Zarząd Gminy (ust. 2 § 2 w zw. z § 3 uchwały).
W dniu (...)r., działając na podstawie art. 101 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym (tekst jednolity z 2001 r. , Dz.U. Nr 142 , poz. 1591 ze zm.) , dalej : u.s.g. , wezwanie do usunięcia naruszenia prawa poprzez uchylenie uchwały złożył I. P. W uzasadnieniu podniósł , iż uchwała jest aktem prawa miejscowego, ze względu na generalny i abstrakcyjny charakter. Określa wiążąco udział zainteresowanych mieszkańców Gminy w realizacji zadania inwestycyjnego oraz sposób , w jaki udział ten ma być wykonywany. W ocenie skarżącego uchwała została wydana bez podstawy prawnej . Jak podkreśla , nakładanie obowiązków na obywateli musi znajdować podstawę prawną w wyraźnym upoważnieniu ustawowym. Powołanie art. 18 ust. 1 u.s.g. , jako podstawy uchwały jest całkowicie chybione , bowiem przepis ten zawiera jedynie domniemanie kompetencji rady gminy w e wszystkich tych sprawach, kiedy ustawa nie stanowi inaczej. Nie może w żadnym przypadku stanowić podstawy do nakładania na mieszkańców gminy jakichkolwiek obowiązków. Tym samym uchwała została wydana bez podstawy prawnej. Na potwierdzenie tego stanowiska przywołuje wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 13 grudnia 2000 r. (sygn. akt. II SA2320/00) , zgodnie z którym " nie ma przepisów ustawowych , które upoważniałyby gminę do wprowadzenia drogą regulacji prawnych powszechnie obowiązujących , opłat za podłączenie do istniejącej gminnej sieci wodno-kanalizacyjnej".