Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 25 stycznia 2011 r., sygn. VI SA/Wa 2297/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Czarnecki (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Zbigniew Rudnicki Sędzia WSA Urszula Wilk Protokolant sekr. sąd. Agnieszka Gajewiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 stycznia 2011 r. sprawy ze skargi I. GmbH z siedzibą w [...], Niemcy na decyzję Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia [...] stycznia 2008 r. nr [...] w przedmiocie sprzeciwu w sprawie o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy [...] nr [...] 1. uchyla zaskarżoną decyzję; 2. stwierdza, że uchylona decyzja nie podlega wykonaniu; 3. zasądza od Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej na rzecz skarżącej I. GmbH z siedzibą w [...], Niemcy kwotę 1617 (jeden tysiąc sześćset siedemnaście) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] stycznia 2008 r. Nr Sp. [...] Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej działający w trybie postępowania spornego, po rozpoznaniu sprawy o unieważnienie prawa ochronnego na znak towarowy lord sportswear R-[...] udzielonego na rzecz A. M. na skutek sprzeciwu uznanego za bezzasadny wniesionego przez I. GmbH z siedzibą w M., na podstawie art. 246 i 247 ust. 2 oraz art. 132 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (j. t. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 ze zm.) - dalej jako p.w.p. - oddalił sprzeciw.

Znak towarowy słowno graficzny lord sportswear został zgłoszony z pierwszeństwem od dnia 21 grudnia 2001 r. i decyzją Urzędu Patentowego z dnia [...] lipca 2005 r. udzielono prawo ochronne na ten znak za nr [...]. Znak towarowy został przeznaczony dla oznaczania towarów w kl. 25 wg klasyfikacji nicejskiej - odzież sportowa. W Wiadomościach Urzędu Patentowego 04/2006 podano informację o udzieleniu prawa ochronnego na przedmiotowy znak towarowy. W dniu [...] października 2006 r. I. GmbH z siedzibą w M. wniosła sprzeciw na wymienioną decyzję. Spółka I. GmbH zarzuciła, iż prawo ochronne na sporny znak zostało udzielone z naruszeniem przepisu art. 132 ust. 2 pkt 2 p.w.p., gdyż sporny znak towarowy jest podobny do znaku towarowego słownego LORD [...], zarejestrowanego z pierwszeństwem od dnia 15 maja 1992 r. na rzecz firmy R. s.a. z siedzibą w W. dla towarów "odzież i galanteria męska w tym między innymi paski, rękawice (odzież), skarpety, krawaty, fulary, muszki, szaliki, szelki, pasy smokingowe, nakrycia głowy" wskutek czego, wobec podobieństwa oznaczeń i identyczności towarów, zachodzi ryzyko wprowadzenia odbiorców w błąd, w szczególności powstaje ryzyko skojarzenia przedmiotowego znaku ze znakiem wcześniejszym. Zdaniem sprzeciwiającej się zachodzi identyczność dla części towarów oznaczanych znakiem wcześniejszym, tj. dla odzieży. Określając podobieństwo znaków stwierdzono, że w warstwie wizualnej znak wcześniejszy (słowny) zawiera istotny element "Lord" występujący w znaku A. M. Znak późniejszy (słowno-graficzny) zawiera wizerunek korony oraz wyrażenie "sportswear" napisane drobnym drukiem, natomiast słowo "Lord" przedstawiono grubą dużą czcionką i ma dominujący charakter. Występuje więc pewien stopień podobieństwa zauważalny przez odbiorcę. W warstwie fonetycznej ze względu na słyszalność jako pierwszego słowa "Lord" również dochodzi do podobieństwa znaków. W warstwie znaczeniowej słowo "Lord" sugeruje towar ekskluzywny. Występuje zatem podobieństwo koncepcyjne w konstrukcji obu oznaczeń. Z kolei wyrażenie "sportswear" ma charakter opisowy (rodzajowy), w języku angielskim oznacza odzież sportową wskazując wprost na rodzaj towaru, dla którego znak zarejestrowano. Wyrażenie to, jako często używane przez producentów, weszło do języka potocznego w handlu i zatraciło zdolność odróżniającą, zatem nie powinno być brane pod uwagę przy analizie podobieństwa znaków, jest bowiem odbierane przez przeciętnego konsumenta jako opis towaru.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00