Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 11 stycznia 2011 r., sygn. III SA/Wa 887/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Małgorzata Długosz-Szyjko, Sędziowie Sędzia WSA Barbara Kołodziejczak-Osetek (sprawozdawca), Sędzia WSA Maciej Kurasz, Protokolant st. sekr. sąd. Alicja Bogusz, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 11 stycznia 2011 r. sprawy ze skargi T. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na postanowienie Prezydenta m. W. z dnia [...] stycznia 2010 r. nr [...],[...] w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania podatkiem od nieruchomości oddala skargę

Uzasadnienie

Pismem z dnia 20 października 2009 roku T. Sp. z o.o. (zwane dalej "Spółką"), zwróciły się z wnioskiem o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie ustalenia, czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Spółka w w/w wniosku przedstawiła istniejący stan faktyczny, z którego wynika, iż jest właścicielem budowli w postaci torów tramwajowych i sieci trakcyjnej, zlokalizowanych w pasach dróg publicznych. Spółka wyjaśniła, iż powstała w dniu 1 stycznia 2003 r. jako jednoosobowa spółka komunalna w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego m. W., z mocy ustawy ustrojowej warszawskiej. Grunty, na których w dniu przekształcenia zlokalizowane były tory i sieć trakcyjna stanowią własność Skarbu Państwa lub m. W., w zależności od kategorii drogi publicznej. Spółka otrzymała w/w budowle (bez gruntów) w aporcie, na podstawie art. 49 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.) - dalej jako: "K.c." i budowle te zgodnie z zasadą ustaloną w tym przepisie stanowią odrębną od gruntów własność Spółki jako urządzenia wchodzące w skład przedsiębiorstwa Spółki. Grunty, na których mieszczą się tory i sieć trakcyjna, poprzez fakty dokonane, traktowane są przez Spółkę jako użyczone. Korzystanie z nich polega na posadowieniu na nich urządzeń służących do prowadzenia komunikacji tramwajowej. Spółce nie jest ponadto znana powierzchnia tych gruntów, ponieważ pas torów przebiega różnie, jest niezależny od jezdni ale też niejednokrotnie jest jej częścią i przebiega w taki sposób, że umożliwia korzystanie z nich innym pojazdom. Ponadto w gruncie tym przebiegają również kable, linie wodociągowe, cieplne itp. należące do innych podmiotów komunalnych. Przebieg torowiska jest często zmieniany w wyniku przebudowy skrzyżowań, węzłów komunikacyjnych itp. prowadzonej przez inne podmioty w celu usunięcia kolizji drogowych. Spółka każdorazowo musi uzyskiwać zezwolenie/zgodę właściciela na udostępnienie gruntu w celu prowadzenia prac remontowych bądź modernizacyjnych własnych torów i sieci. Spółka jako właściciel torów i sieci, począwszy od 1 stycznia 2007 r. płaci podatek od nieruchomości od wartości w/w budowli.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00