Wyrok WSA w Gorzowie Wlkp. z dnia 13 stycznia 2011 r., sygn. I SA/Go 1002/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Jan Grzęda Sędziowie Sędzia WSA Stefan Kowalczyk Sędzia WSA Krystyna Skowrońska - Pastuszko (spr.) Protokolant st. sekretarz sądowy Anna Głowacka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 stycznia 2011 r. sprawy ze skargi RP sp. z o.o. na decyzję Dyrektora Izby Celnej z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie klasyfikacji taryfowej oddala skargę
Uzasadnienie
[...] marca 1998r. "RP" Sp. z o.o. (skarżąca) zgłosiła w Oddziale Celnym w procedurze tranzytu nowe samochody osobowe marki R oraz kratki samochodowe. W dniu [...] marca 1998 r. działająca z upoważnienia importera Agencja Celna dokonała zgłoszenia celnego do objęcia procedurą dopuszczenia do obrotu po zakończeniu uszlachetniania biernego kratki działowej (symbol 4021) sześciu nowych samochodów do transportu towarowego zbudowanych na bazie nadwozia samochodu osobowego (pole 31 SAD). W zgłoszeniu celnym towar zakwalifikowano do kodu 8704 31 91 1 i 8704 21 91 1 taryfy celnej.
Decyzją z dnia [...] września 2000 r. Dyrektor Urzędu Celnego uznał zgłoszenie celne za nieprawidłowe stwierdzając, że błędne zadeklarowano klasyfikację taryfową towaru. W ocenie organu importowane pojazdy powinny zostać zaklasyfikowane do kodu taryfy celnej 8703 22 19 0 i 8703 32 19 0 obejmującej pojazdy samochodowe przeznaczone zasadniczo do przewozu osób.
W wyniku odwołania strony organ drugiej instancji Prezes Głównego Urzędu Ceł decyzją z dnia [...] grudnia 2000 r. uchylił zaskarżoną decyzję w całości i przekazał sprawę do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszej instancji uznając , że wymaga ona dodatkowego postępowania w zakresie prawidłowości zamknięcia procedury uszlachetniania biernego oraz sposobu ustalenia wartości celnej.
Po ponownym rozpatrzeniu sprawy Dyrektor Urzędu Celnego decyzją z dnia [...] lutego 2001 r. uznał zgłoszenie celne za nieprawidłowe w zakresie zastosowanej procedury celnej, opisu towaru, klasyfikacji taryfowej towaru, jego wartości celnej oraz kwot wynikających z długu celnego. Zmiana klasyfikacji była następująca: pojazdy wyposażone w silnik o zapłonie iskrowym o poj. 1149 cm ? zostały zaklasyfikowane do kodu PCN 8703 22 19 0 , natomiast pojazd z silnikiem wysokoprężnym o poj. 1870 cm? został przypisany do kodu PCN 8703 32 19 0. Wobec uznania, że nie została zakończona procedura uszlachetniania biernego, przedmiotowe samochody zostały objęte procedurą dopuszczenia do obrotu (symbol 4000). Do określenia kwoty długu celnego zastosowano stawkę celną 20%, przewidzianą dla towarów z pozycji 8703 taryfy celnej.