Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 grudnia 2010 r., sygn. VII SA/Wa 1821/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Mirosława Kowalska (spr.), , Sędzia WSA Ewa Machlejd, Sędzia WSA Bożena Więch-Baranowska, , Protokolant Ewa Sawicka, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 grudnia 2010 r. sprawy ze skargi M.O. na decyzję Komendanta Głównego Policji z dnia [...] lipca 2010 r. liczba dziennika [...] w przedmiocie odmowy stwierdzenia nieważności decyzji. skargę oddala

Uzasadnienie

Komendant Wojewódzki Policji w S. decyzją z dnia [...] maja 2010r., nr [...], działając na podstawie art. 158 § 1 w zw. z art. 157 § 1 i art. 268a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000r. Nr 98 poz. 1071 ze zm. - zwanej dalej k.p.a.) - po rozpatrzeniu wniosku M. O. o stwierdzenie nieważności decyzji Komendanta Powiatowego Policji w C. Nr [...] z dnia [...] października 2009r. w przedmiocie skierowaniu M. O. na kontrolne badania lekarskie z powodu kierowania pojazdem w stanie nietrzeźwości - odmówił stwierdzenia nieważności ww. decyzji.

W uzasadnieniu decyzji organ podał, że decyzji z dnia [...] października 2009r. nie można zarzucić rażącego naruszenia prawa, jak wskazuje w swoim wniosku strona. Decyzja wydana została w oparciu o obowiązujące przepisy: art. 122 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005r. Nr 108, poz. 908 ze zm.) w związku z § 2 ust.2 Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 7 stycznia 2004 r. w sprawie badań lekarskich kierowców i osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami (Dz.U. Nr 2, poz. 15). W treści wydanej decyzji nie sposób jest doszukać się wad prawnych powodujących możliwość jej unieważnienia w ramach nadzoru instancyjnego. Bezspornym jest jedynie przekroczenie przez organ I Instancji 30 - dniowego terminu wskazanego w przepisach wykonawczych w przedmiocie przeprowadzania badań lekarskich kierujących pojazdami. Wskazany powyżej termin (30 dni od dnia kierowania pojazdem w stanie nietrzeźwości) nie może pozbawiać sensu ustawowego nakazu kierowania na badania lekarskie osób, które kierowały pojazdem w stanie nietrzeźwości oraz wyższego celu tego skierowania, którym jest faktyczne sprawdzenie czy osoba, która wykazała lekceważenie zasad bezpieczeństwa i porządku ruchu drogowego jak również brak poszanowania dla innych uczestników ruchu drogowego, ma konieczne predyspozycje psychofizyczne do prowadzenia pojazdów silnikowych z uwagi na podejrzenie uzależnienia od alkoholu. Celem ustanowienia terminu, o którym mowa w przepisach wykonawczych, jest maksymalne przybliżenie samego momentu przeprowadzenia badania lekarskiego (i ewentualnie dalszego psychologicznego) od daty zdarzenia wywołującego potrzebę takiego badania, gdyż ułatwia to ocenę, czy istnieją przeciwwskazania lekarskie bądź psychologiczne do kierowania pojazdem. Niedochowanie tego terminu nie wyłącza jednak możliwości badania, a tylko utrudnia zadanie lekarzom ( psychologom), które je przeprowadzają. Powyższe badania (lekarskie i psychologiczne) mają charakter okolicznościowo sytuacyjnych.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00