Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 23 listopada 2010 r., sygn. IV SA/Po 583/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Maciej Dybowski (spr.) Sędziowie WSA Ewa Kręcichwost-Durchowska WSA Izabela Bąk-Marciniak Protokolant st.sekr.sąd. Justyna Frankowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 09 listopada 2010 r. sprawy ze skargi W. W. na uchwałę Rady Miejskiej w K. z dnia [...] marca [...] r. nr [...] w przedmiocie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy 1. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały w części obejmującej: a) w § 4 punkty 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, b) w § 7 punkt 1 litery b), c), d), e), f), g), i) - w całości oraz litery h) w części w zakresie wyrażenia "60 kg/pracownika/rok, handlowych - 400 kg/pracownika/rok i przemysłowych - 200 kg/pracownika/rok", c) w § 16 ustęp 3 punkt 1 w zakresie wyrażenia "pełny", 2) w pozostałej części skargę oddala 3) zasądza od Rady Miejskiej w K. na rzecz Wojewody W. kwotę 120 (sto dwadzieścia) zł tytułem zwrotu części kosztów postępowania

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] czerwca 2010 r. nr [...] Wojewoda W. (dalej Wojewoda) złożył skargę na uchwałę nr [...] Rady Miejskiej w K. z dnia [...] marca 2010 r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy K. (dalej Uchwała bądź Regulamin). Powołując art. 93 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. 2001 r., nr 142, poz. 1591 ze zm., dalej usg) Wojewoda wniósł o: stwierdzenie nieważności § 4 pkt 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15; § 7, § 16 ust. 3 pkt 1 i § 20 Uchwały; zasądzenie od Gminy K. na rzecz Skarżącego zwrotu kosztów zastępstwa procesowego według norm przepisanych.

W części motywującej Skarżący podkreślił, że Rada Miejska w K. (dalej Rada) podjęła Uchwałę na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 usg, i art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (j.t. Dz.U. 2005 r., nr 236, poz. 2008 ze zm., zwaną dalej ucpg bądź ustawą o utrzymaniu czystości). Ustawowe upoważnienie z art. 4 ust. 1 i 2 ucpg zobowiązuje radę gminy do określenia w drodze regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy, dotyczących jedynie kwestii wyliczonych w art. 4 ust. 2 pkt 1-8 ww. ustawy. Oznacza to, że regulamin, uchwalony na podstawie przywołanej regulacji prawnej, musi formułować postanowienia jedynie w granicach upoważnienia ustawowego, regulując jedynie kwestie, które wynikają z delegacji ustawowej. Uregulowanie art. 4 ust. 2 ucpg pozwala na stwierdzenie, że w uchwalanym przez radę regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie gminy mogą znaleźć się tylko takie postanowienia, których przedmiot mieści się w zakresie wyznaczonym przez ten przepis. Wyliczenie zamieszczone w ustępie 2 wymienionego artykułu ustawy ma bowiem charakter wyczerpujący, co oznacza, że w regulaminie nie można zamieszczać postanowień wykraczających poza treść art. 4 ww. ustawy. Jednocześnie wyliczenie przedmiotu uregulowania regulaminem ma charakter obligatoryjny, co oznacza, że w treści regulaminu muszą znaleźć się uregulowania odnoszące się do wszystkich ośmiu punktów art. 4 ucpg.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00