Orzeczenie
Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 30 listopada 2010 r., sygn. II SA/Ol 931/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Zbigniew Ślusarczyk (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Katarzyna Matczak Sędzia WSA Hanna Raszkowska Protokolant Grażyna Wojtyszek po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 30 listopada 2010 r. sprawy ze skargi P.M. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]". nr "[...]" w przedmiocie kary za usunięcie drzew bez wymaganego zezwolenia oddala skargę. WSA/wyr.1 - sentencja wyroku
Uzasadnienie
Decyzją z dnia "[...]", Nr "[...]", działający z upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy "[...]" - Sekretarz Gminy wymierzył P. M. administracyjną karę pieniężną w wysokości 84844,07 zł za usunięcie bez wymaganego zezwolenia 6 sztuk drzew gatunek jesion wyniosły o obwodach pni 48,042 cm, 25,554 cm, 39,564 cm, 39,564 cm, 45,216 cm, 36,738 cm z nieruchomości stanowiącej jego własność, położonej w "[...]", oznaczonej nr geod. "[...]". Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia podał art. 88 ust.1 pkt 2, ust. 2, art. 89 ust. 1, 3, 6, art. 85 ust. 1, 3 ustawy z dnia kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220), § 1 ust. 2 i § 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 22 września 2004 r. w sprawie trybu nakładania kar pieniężnych za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień albo drzew lub krzewów (Dz. U. z 2004 r. Nr 219, poz. 2229); obwieszczenia Ministra Środowiska z dnia 14 października 2008 r. w sprawie stawek opłat za usunięcie drzew i krzewów oraz kar za zniszczenie zieleni na rok 2009 (Mon. Pol. z 2008 r. Nr 82, poz. 725); rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 13 października 2004 r. w sprawie stawek opłat dla poszczególnych rodzajów i gatunków drzew (Dz. U. z 2004 r. Nr 228, poz. 2306 ze zm.) oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 ze zm., dalej jako: k.p.a.). W uzasadnieniu wskazał, że w dniu "[...]" otrzymał z Komisariatu Policji w "[...]" materiały informujące o wycięciu 7 sztuk jesionów bez wymaganego zezwolenia przez P. M. z działki nr "[...]" w "[...]". Dnia "[...]" z udziałem P. i T. M. i A. K. (świadek zdarzenia) przeprowadzono oględziny w trybie przewidzianym w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie trybu nakładania kar pieniężnych za usuwanie drzew lub krzewów bez wymaganego zezwolenia oraz za zniszczenie terenów zieleni, zadrzewień albo drzew lub krzewów w wyniku, których sporządzono protokół. Ustalono, że na działce "[...]" zostało ściętych 7 drzew (6 jesionów wyniosłych i 1 grusza), w miejscu wycinki nie było kłód, pomierzono mniejsze średnice istniejących pni jesionów wyniosłych, które wynosiły 17 cm, 9 cm, 14 cm, 16 cm, 14 cm, 13 cm, pnia gruszy, jako drzewa owocowego nie mierzono, albowiem usunięcie jej nie podlega przepisom ustawy o ochronie przyrody. Właściciel nieruchomości oświadczył, że wycinki dokonał "[...]", gdyż były one suche, ich gałęzie spadały na drogę utrudniając przejazd. Zdrowe drzewa pozostawił. Planuje dokonać nowych nasadzeń drzew i krzewów. Organ podniósł, że wymierzenie kary za usunięcie drzew bez zezwolenia (art. 88 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody) ma charakter obligatoryjny, Organ nie może zastąpić nałożonej kary wykonaniem nowych nasadzeń. Przepisy ściśle określają warunki nakładania kar oraz ich wysokość za wycięcie drzew i nie pozostawiają organowi swobody w orzekaniu. Sytuacje, w których zezwolenie nie jest wymagane określono w art. 83 ust. 6 ustawy o ochronie przyrody. Brak tam wyjątku dotyczącego drzew chorych, spróchniałych, czy zagrażających bezpieczeństwu, co oznacza, że również te drzewa podlegają ochronie prawnej. Żadne przepisy prawa nie uprawniają posiadacza nieruchomości do dokonywania ocen, co do stanu sanitarnego drzewa i tym samym decydowania, czy i które drzewo należy usunąć. To organ administracji na wniosek posiadacza nieruchomości uznaje, które drzewo można wyciąć (art. 83 ust. 1 ustawy o ochronie przyrody). Samowolne działanie posiadacza nieruchomości skutkuje wymierzeniem kary administracyjnej, o której mowa w art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie przyrody. Zgodnie z art. 89 ust. 1 powyższej ustawy administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 88 ust. 1 ustala się w wysokości trzykrotnej opłaty za usunięcie drzew lub krzewów ustalonej na podstawie stawek, o których mowa w art. 85 ust. 4-6 ustawy. W myśl art. 89 ust. 3, jeżeli ustalenie obwodu zniszczonego lub usuniętego bez zezwolenia drzewa jest niemożliwe, z powodu braku kłody, obwód do wyliczenia administracyjnej kary pieniężnej ustala się, przyjmując najmniejszy promień pnia i pomniejszając wyliczony obwód o 10% - zastosowanie tego przepisu miało miejsce przy wyliczeniu obwodów drzew, których pnie znajdowały się na nieruchomości "[...]". Najmniejsze średnice usuniętych drzew wynosiły 17 cm, 9 cm, 14 cm, 16 cm, 14 cm, 13 cm i odpowiednio promienie wynosiły 8,5 cm, 4,5 cm, 7 cm, 8 cm, 7 cm, 6,5 cm, a powyższe umożliwiło wyliczenie obwodów wyciętych drzew.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right