Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 13 października 2010 r., sygn. II SA/Gl 820/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Łucja Franiczek, Sędziowie Sędzia WSA Elżbieta Kaznowska,, Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka (spr.), Protokolant Referent-stażysta Marta Zasoń, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 13 października 2010 r. sprawy ze skargi G. S. na decyzję [...] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie rozbiórki obiektów budowlanych oddala skargę.

Uzasadnienie

Pismem z dnia [...] r. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Rejon w P. zwróciła się do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Z. o wszczęcie postępowania administracyjnego w przedmiocie ustawienia przez G. S. tablic reklamowych na działkach nr [1] i [2] w Z. Zdaniem wnioskodawcy tablice te powodują rozproszenie uwagi kierowców, a zasłaniając istniejące oznakowanie stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

W wyniku przeprowadzonych w dniu [...] r. oględzin bez udziału inwestora organ I instancji ustalił, iż istotnie na działkach zlokalizowano łącznie 5 reklam. Konstrukcje wsporcze wykonano z kształtowników stalowych, zabetonowanych w gruncie. Roboty związane z montażem przedmiotowych reklam, zgodnie z oświadczeniem przedstawicieli GDDKiA obecnych w trakcie oględzin, rozpoczęto dnia [...] r. Z przytoczonych w protokole z oględzin informacji uzyskanych od pracowników GDDKiA wynika, iż pouczono G. S. o konieczności uzyskania stosownych uzgodnień z zarządcą drogi, jak również o konieczności dokonania zgłoszenia w organie architektoniczno - budowlanym.

Decyzją z dnia [...]r. nr [...] Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Z. nakazał G. S. dokonać rozbiórki reklam zlokalizowanych na działkach nr [1] i [2] w odległości mniejszej niż 10 m od zewnętrznej krawędzi jezdni drogi krajowej [...], tj. reklam oznaczonych nr [...] na kopii mapy ewidencyjnej będącej załącznikiem do decyzji. W uzasadnieniu organ I instancji opisał przebieg oględzin, wskazał też, iż z jego ustaleń wynika, że dnia [...]r. do Starostwa Powiatowego w Z. wpłynęło zgłoszenie inwestora zamiaru wykonania robót budowlanych polegających na budowie "reklamy 5x2,5 m, podbudowa betonowa, konstrukcja stalowa, szt. 8", na działce nr [2] w Z. Termin rozpoczęcia robót określono na dzień [...]r. Wniosek inwestora był niekompletny, toteż postanowieniem nr [...] nałożono na inwestora obowiązek uzupełnienia dokumentacji, m.in. o określenie odległości od granic działek. Dnia [...]r. G. S. stawił się w S. i dokonał adnotacji na kopii mapy ewidencyjnej o treści: "Działki znajdują się poza pasem drogowym w odległości powyżej 6 m. Reklamy nie kolidują z siecią uzbrojenia terenu". Natomiast zamiar budowy reklam na działce nr [1] inwestor zgłosił dnia [...] r. Zdaniem organu I instancji oba zgłoszenia były przyjęte przez Starostwo Powiatowe w Z. wadliwie. O tym, iż roboty budowlane zostały wykonane przed ustawowym terminem 30 dni, organ architektoniczno - budowlany został poinformowany pismem z dnia [...]r., czyli przed planowanym terminem rozpoczęcia robót. Ponadto reklamy naruszają. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t. j.: Dz. U. z 2007 r. Nr 19, poz. 115 z późn. zm.) oraz przez swą lokalizację powodują rozproszenie uwagi kierowców, co stwarza realne zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Jak bowiem podkreślił organ I instancji zgodnie z przywołanym przepisem "obiekty budowlane przy drogach powinny być usytuowane w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej: 10 m dla drogi krajowej w terenie zabudowy". Natomiast według art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane "wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenie reklamowe" jest budowlą. Z uwagi na to, iż reklamy swą lokalizacją naruszają ww. przepisy prawa zasadne jest zatem zastosowanie art. 51 ust. 1 ustawy Prawo budowlane.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00