Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 8 września 2010 r., sygn. I SA/Wr 691/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Henryka Łysikowska, Sędziowie Sędzia NSA Lidia Błystak (sprawozdawca), Sędzia WSA Marek Olejnik, Protokolant Katarzyna Gierczak, po rozpoznaniu w dniu 8 września 2010 r. przy udziale ---- sprawy ze skargi Banku A Spółka Akcyjna W. na interpretację indywidualną Ministra Finansów z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie przepisów ustawy od podatku od towarów i usług oddala skargę.

Uzasadnienie

W dniu 15.12.2009 r. A złożył wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego - podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego przy zakupie usług oraz towarów przeznaczonych w całości do realizowania zobowiązań A wobec Partnerów i obsługi placówek partnerskich.

Wnioskodawca prowadzi działalność bankową za pomocą sieci placówek własnych (tj. oddziałów i punktów obsługi klienta) oraz za pomocą placówek partnerskich - Partnerów. Partnerzy działają pod nazwą (logo) A, jednak placówki prowadzone są przez odrębne podmioty gospodarcze na podstawie umów o współpracy zawartych z A. Partnerzy świadczą na rzecz A szeroko rozumiane usługi pośrednictwa finansowego, w tym m. in. usługi pośrednictwa w udzielaniu kredytów, usługi pośrednictwa przy zawieraniu umów o rachunek, usługi obsługi kasowej klientów A. Partnerzy działają na zasadach zbliżonych do franszyzy i korzystają z tej samej co A zewnętrznej wizualizacji, w szczególności znaki graficzne, szyld z nazwą A, materiały reklamowe - w praktyce nie odróżniają się wizerunkowo od oddziałów własnych A. Partnerzy korzystają jednocześnie z kampanii reklamowych oraz promocyjnych A, które wpływają na zwiększenie sprzedaży produktów A, a tym samym, na zintensyfikowanie świadczonych przez Partnerów usług pośrednictwa. W celu standaryzacji procedur obowiązujących w A Partnerzy posiadają dostęp i wykorzystują część Bankowego systemu informatycznego wraz z oprogramowaniem, w tym systemu informatycznego służącego do realizacji przekazów pieniężnych, korzystają z obsługi serwisu technicznego w zakresie sprzętu i oprogramowania komputerowego. W myśl zawartej umowy A pobiera od Partnerów opłaty w ramach których Partnerzy będą otrzymywać wsparcie ze strony A w postaci szeregu działań umożliwiających Partnerom prowadzenie działalności oraz zwiększenie jej efektywności m. in. przez działania promocyjne i reklamowe., dbanie o wizerunek i logo A, oznakowanie placówki, dostarczanie materiałów promocyjnych i reklamowych, zapewnienie placówkom partnerskim dostępu do bankowego systemu informatycznego, w tym systemu służącego realizacji przekazów pieniężnych, jak również opieki serwisowej wykorzystywanego oprogramowania oraz obsługi kasowej, a także wykonywanie innych czynności, do których A będzie zobowiązany na podstawie umowy o współpracy z Partnerami. W ramach usługi wsparcia A nie będzie świadczył na rzecz Partnerów usług finansowych, usług pośrednictwa finansowego ani też usług pomocniczych do usługi pośrednictwa finansowego. Zdaniem wnioskodawcy nie sposób powyższej usługi zaklasyfikować do jednego rodzaju usług sklasyfikowanych w PKWiU, stanowi ona bowiem swoistą mieszankę usług, z których każda świadczona jest w zależności od konkretnych potrzeb zarówno danego Partnera jak i potrzeb A oraz Partnerów. Nabywane towary i usługi są w całości przeznaczone do wykonywania czynności opodatkowanych na rzecz placówek. Dodatkowo A ponosi wydatki na zakup towarów i usług wykorzystywanych przez wydzielony "Departament", którego działania mają służyć tylko i wyłącznie wsparciu funkcjonowania sieci placówek partnerskich i pozyskiwaniu nowych Partnerów, a nie bezpośredniej sprzedaży produktów bankowych. Wydatki te mogą być ponoszone na podstawie faktur dokumentujących zakup towarów i usług wykorzystywanych także na potrzeby innych departamentów, przy czym w takim przypadku A dokonuje, w oparciu o przyjęty klucz, wyodrębnienia kwoty zakupów dokonywanych dla potrzeb Departamentu. Dla celów zarządczych i controllingu wydatki te są księgowane z odrębnym wyznacznikiem określającym miejsce powstawania kosztów (MPK).

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00