Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 28 września 2010 r., sygn. II SA/Kr 780/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Renata Czeluśniak Sędziowie : WSA Mirosław Bator (spr.) WSA Kazimierz Bandarzewski Protokolant : Małgorzata Piwowar po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 28 września 2010 r. sprawy ze skargi M.G. na postanowienie [....] Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego w K. z dnia 19 kwietnia 2010 r. nr [....] w przedmiocie nałożenia grzywny w celu przymuszenia; skargę oddala

Uzasadnienie

Postanowieniem Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w G. z dnia 25 lutego 2010 r. znak: [...] wydanym na podstawie art. 20 § 1 pkt 4, art. 64a § 1 pkt 1, art. 119, art. 120, art. 121 § 2 i § 4, art. 122 ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. - o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2005 r., Nr 229, poz. 1954 ze zm.) w związku z art. 80 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118 ze zm.), nałożono na M. G. grzywnę w wysokości 4 500 zł w celu przymuszenia jej do wykonania obowiązku określonego w tytule wykonawczym. Nałożono również obowiązek uiszczenia opłaty za wydanie niniejszego postanowienia w wysokości 68 zł. Uzasadniając podjęte rozstrzygniecie organ wskazał, że wynikający z ostatecznej decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w G. z dnia 16 grudnia 2002 r., znak: [...] obowiązek rozbiórki pięciu domków letniskowych wybudowanych bez wymaganego prawem zgłoszenia na działce nr "1" położonej w S., pomimo upływu terminu nie został dobrowolnie wykonany. Rozbiórkę jednego domku z odzyskaniem materiału wyceniono na około 2 200 zł, co przy liczbie obiektów dało kwotę 11 000 zł. Dalej organ wskazał, że skarżąca zgodnie z wypisem z rejestru gruntów jest właścicielką nieruchomości gruntowej o powierzchni 11,90 ha i wspólnie z mężem właścicielką nieruchomości gruntowej o powierzchni 26,68 ha, co łącznie daje około 6 ha przeliczeniowego. Zgodnie z obwieszczeniem Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 23 września 2009 r. w sprawie wysokości przeciętnego dochodu z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2008 r. (M.P. Nr 62, poz. 829), przeciętny dochód z pracy w indywidualnych gospodarstwach rolnych z 1 ha przeliczeniowego w 2008 r. wynosił 2056 zł, co przy wielkości 6 ha przeliczeniowego wyniosło około 12 300 zł rocznie. Zdaniem organu dochód z tego gospodarstwa pozwala na uiszczenie nałożonej grzywny. W ocenie organu zastosowanie środka egzekucyjnego w postaci grzywny w celu przymuszenia jest środkiem mniej uciążliwym dla zobowiązanej, a zarazem bardziej skutecznym. Zastosowanie środka egzekucyjnego w postaci wykonania zastępczego z uwagi na ilość obiektów podlegających rozbiórce i zakres robót wykonawczych przy rozbiórce spowodowałoby większe obciążenie finansowe skarżącej, a koszt wykonania rozbiórki przez odpowiednią firmę budowlaną znacznie przewyższałby wysokość nałożonej grzywny w celu przymuszenia.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00