Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Postanowienie WSA w Warszawie z dnia 6 lipca 2010 r., sygn. II SA/Wa 437/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie: Przewodniczący: Sędzia WSA Joanna Kube po rozpoznaniu w dniu 06 lipca 2010 r. na posiedzeniu niejawnym wniosku J. B. o przywrócenie terminu do wniesienia skargi na decyzję Szefa Oddziału II Biura Ochrony Rządu z dnia [...] lutego 2009 r. nr brak w przedmiocie opinii służbowej za 2008 r. postanawia - przywrócić termin do wniesienia skargi.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 09 lutego 2010 r. J. B. wniósł do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie skargę na decyzję Szefa Oddziału II Biura Ochrony Rządu z dnia [...] lutego 2009 r. w przedmiocie opinii służbowej za 2008 r. Do przedmiotowej skargi ww. dołączył wniosek z dnia 09 lutego 2010 r. o przywrócenie terminu do złożenia przedmiotowej skargi. W uzasadnieniu powołanego wniosku skarżący podał, iż spełnia przesłanki przywrócenia uchybionego terminu, albowiem wystąpił z wnioskiem o jego przywrócenie, jednocześnie z wnioskiem wniósł skargę, której termin wniesienia został uchybiony, a uchybienie terminu powoduje dla niego ujemne skutki procesowe w postaci pozbawienia go możliwości skutecznego wniesienia skargi. Dodatkowo wskutek otrzymania niedostatecznej ogólnej oceny w przedmiotowej opinii służbowej został zwolniony ze służby w BOR. Uprawdopodobniając okoliczności wskazujące na brak winy w uchybieniu terminu skarżący podniósł, iż decyzja wyższego przełożonego utrzymująca w mocy opinię służbową nie zawierała pouczenia o prawie wniesienia skargi do WSA. Dodatkowo podkreślił, że do 2006 r. w orzecznictwie dominowała linia, z której wynikało, że okresowa opinia służbowa policjanta nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu kpa, w związku z czym nie było możliwości poddania jej kontroli sądowoadministracyjnej i dopiero w postanowieniu Trybunału Konstytucyjnego z dnia 03 listopada 2006 r. Tw 5/05 stwierdzono, że w obecnym stanie prawnym funkcjonariuszom Policji przysługuje prawo żądania poddania opinii służbowej kontroli sądowej, jednak do 02 lutego 2010 r. postanowienie to nie było mu znane. Tym samym do 02 lutego 2010 r. - do momentu zapoznania się w internetowej bazie orzeczeń NSA z postanowieniem NSA z dnia 26 lutego 2008 r. sygn. akt I OZ 93/08 - pomimo dołożenia należytej staranności i przeprowadzenia kwerendy w orzecznictwie i komentarzach, skarżący przekonany był o braku możliwości zaskarżenia decyzji w przedmiocie opinii służbowej.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00