Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Łodzi z dnia 11 czerwca 2010 r., sygn. I SA/Łd 241/10

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi Wydział I w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Paweł Kowalski (spr.) Sędziowie Sędzia NSA Teresa Porczyńska Sędzia WSA Tomasz Adamczyk Protokolant Asystent sędziego Tomasz Naraziński po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 31 maja 2010 r. sprawy ze skargi J. D. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w Ł. z dnia [...] nr [...] w przedmiocie określenie zobowiązania podatkowego w podatku od towarów i usług za IV kwartał 2003 r. oraz I kwartał 2004 r. oddala skargę.

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] r. Nr [...] Dyrektor Izby Skarbowej w Ł. utrzymał w mocy decyzję Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej z dnia [...] r. w sprawie określenia J. D. zobowiązań z tytułu podatku od towarów i usług za IV kwartał 2003 r. i I kwartał 2004 r.

Badając rozliczenie podatku za wskazane miesiące organy podatkowe zakwestionowały prawo Podatnika do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakup oleju napędowego od trzech podmiotów: F.H. J. Sz. w K., "A." Spółki z o.o. w Z. oraz "D." Spółki z o.o. w K.. Według organów podatkowych faktury, w których jak sprzedawców wskazano w/w podmioty nie dokumentowały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych zarówno pod względem podmiotowym jak i przedmiotowym. Organy podatkowe przyjęły, że Podatnik otrzymał towar - produkt ropopochodny, jednakże jego dostawcą nie były podmioty wymienione w spornych fakturach a także wbrew treści faktur przedmiotem transakcji nie był olej napędowy.

Dyrektor Izby Skarbowej ocenił, że realizacja wynikającego z art. 19 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, jest uzależniona od spełnienia określonych warunków, m.in. związanych z fakturami VAT, które pełnią rolę podstawowych dokumentów odzwierciedlających nabycie towarów i usług. Jeden z tych warunków został określony w § 48 ust. 4 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.). W myśl przywołanego przepisu w przypadku gdy wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane, faktury te i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego. Zdaniem organów podatkowych zawarte w cytowanym przepisie ograniczenie prawa do odliczenia podatku naliczonego, ma na celu zapobiegać wykorzystywaniu tzw. "pustych faktur". Dyrektor Izby Skarbowej podkreślił także iż zgodnie z art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, podstawą opodatkowania jest obrót, przy czym chodzi o obrót rzeczywisty, a nie wynikający z treści faktury. Organ wyjaśnił, że obrót rzeczywisty to taki w którym sprzedaż jest realizowana przez podmiot wskazany w fakturze jako sprzedawca towaru, a przedmiotem transakcji jest towar wyszczególniony w tym dokumencie.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00