Wyrok WSA w Lublinie z dnia 24 czerwca 2010 r., sygn. III SA/Lu 99/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Zdzisław Sadurski, Sędziowie Sędzia NSA Jerzy Marcinowski (sprawozdawca), Sędzia NSA Marek Zalewski, Protokolant Referent stażysta Joanna Szopa, po rozpoznaniu w Wydziale III na rozprawie w dniu 24 czerwca 2010 r. sprawy ze skargi Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] maja 2008 r. nr [...] w przedmiocie odmowy uzgodnienia wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym I. uchyla zaskarżone postanowienie oraz poprzedzające je postanowienie wydane z upoważnienia Starosty z dnia [...] marca 2008 r., nr [...]; II. zasądza od Samorządowego Kolegium Odwoławczego na rzecz strony skarżącej kwotę 597 (pięćset dziewięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania
Uzasadnienie
Starosta [...] postanowieniem z dnia [...] marca 2008 r., nr KT.5541-3/08 wydanym na podstawie art. 106 § 3 i 5 k.p.a. w związku z art. 18 ust. 1 pkt 1 lit. f) ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 125, poz. 874 ze zm. - zwanej dalej u.t.d.) odmówił uzgodnienia wydania zezwolenia na wykonywanie regularnych przewozów osób w krajowym transporcie drogowym na linii komunikacyjnej L-S przez K. dla [...] sp. z o.o. z siedzibą w L..
W uzasadnieniu tego postanowienia dokonano analizy funkcjonowania komunikacji autobusowej przeprowadzonej w okresie od 16 stycznia 2008 r. do 11 marca 2008 r. na przystanku R. II, na którym zbiegają się linie komunikacyjne w kierunku L. Stwierdzono, że w dni powszednie na przystanku odnotowuje się 285 wjazdów autobusów, co daje średnią częstotliwość co 4 minuty. W godzinach szczytu ta częstotliwość jest jeszcze większa.
W ocenie organu, już tylko z tych przyczyn wynika, że obecni na rynku przewoźnicy w pełni zaspokajają potrzeby przewozowe a proponowany przez wnioskodawcę rozkład jazdy może doprowadzić do jego destabilizacji. W tym stanie rzeczy, wprowadzenie nowego przewoźnika będzie stanowić zagrożenie dla już istniejących linii regularnych.