Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 18 maja 2010 r., sygn. I SA/Po 66/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Włodzimierz Zygmont Sędziowie NSA Maria Skwierzyńska WSA Katarzyna Nikodem (spr.) Protokolant st. sekr. sąd. Alicja Ajnbacher po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 maja 2010 r. sprawy ze skargi J. G. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia [...] r., nr [...] w przedmiocie odmowy wznowienia postępowania w sprawie zakończonej decyzją ostateczną w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych za 2001r I. uchyla zaskarżoną decyzję i poprzedzającą ją decyzję Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia [...] o nr [...] ; II. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej w P. na rzecz skarżącego kwotę [...] zł ( [...] złotych) tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego. /-/ K. Nikodem /-/ W. Zygmont /-/ M. Skwierzyńska
Uzasadnienie
J. G. pismem z dnia 07 lipca 2008 r. na podstawie art. 240 § 1 pkt 5 O.p. wniósł o wznowienie postępowania w sprawie zakończonej decyzją ostateczną Dyrektora Izby Skarbowej w P. z dnia [...] sierpnia 2007 r., Nr [...] wydaną w przedmiocie określenia J. G. zobowiązania z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych za 2001 r. w kwocie [...], załączając dowody, które jego zdaniem nie były znane organowi w toku postępowania, a które mają istotne znaczenie dla sprawy.
Dyrektor Izby Skarbowej w P. na podstawie art. 243 § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm. -dalej w skrócie O.p.) decyzją z dnia [...] września 2008 r., Nr [...] odmówił wznowienia postępowania w wyżej wymienionej sprawie.
W uzasadnieniu decyzji organ podatkowy wskazał, że nie jest możliwe wznowienie postępowania, ponieważ od wyroku WSA z 21 lutego 2008 r. sygn. akt I SA/Po 1538/07 oddalającego skargę została złożona skarga kasacyjna. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w P. zbieg uprawnień do weryfikacji ostatecznej decyzji w trybie postępowania sądowego oraz w trybie nadzwyczajnego postępowania administracyjnego, to sytuacja rodząca niekorzystne skutki, tak ze względu na zasady ekonomii postępowania organów państwa, jak i z uwagi na ochronę powagi rozstrzygnięć tych organów. Organ I instancji powołał się na art. 34 ust. 4 ustawy z dnia 11 maja 1995 r. o Naczelnym Sądzie Administracyjnym (Dz. U. Nr 74, poz. 368 ze zm. - dalej w skrócie ustawa o NSA), który wyłączał możliwość wniesienia skargi do sądu administracyjnego, jeżeli właściwy organ administracji wszczął postępowanie w celu zmiany, uchylenia lub stwierdzenia nieważności decyzji albo wznowił postępowanie. Organ I instancji powołał się również na obecnie obowiązujący przepis art. 56 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm. - dalej w skrócie p.p.s.a.), który nakazuje sądowi zawieszenie postępowania sądowego w razie wniesienia skargi po wszczęciu postępowania administracyjnego w celu zmiany, uchylenia, stwierdzenia nieważności lub wznowienia postępowania. Organ przyznał,