Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 25 maja 2010 r., sygn. III SA/Kr 1161/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Barbara Pasternak Sędziowie WSA Dorota Dąbek (spr.) WSA Tadeusz Wołek Protokolant Monika Wójcik po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 25 maja 2010 r. sprawy ze skargi M. M. na zarządzenie Wójta Gminy A z dnia 7 kwietnia 2009r. nr [...] w przedmiocie założeń do opracowania organizacji szkół i przedszkoli Gminy A na rok szkolny 2009/10 skargę oddala

Uzasadnienie

wyroku WSA w Krakowie z dnia 25 maja 2010r.

W dniu 7 kwietnia 2009r. Wójt Gminy A wydał zarządzenie Nr [...] w sprawie założeń do opracowania organizacji szkół i przedszkoli gminy A na rok szkolny 2009/10. Zostało ono wydane na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. nr 142, poz. 1591 z późn. zm.). Zgodnie z § 1 tego zarządzenia dyrektorzy szkół podstawowych, gimnazjów i przedszkoli gminy A mieli projektować organizację szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2009/10 według harmonogramu i zasad określonych w załączniku nr 1 pn. "Założenia do opracowania arkuszy organizacyjnych w roku szkolnym 2009/10".

Pismem z dnia 3 września 2009r. M. M. wezwał Wójta Gminy A i Radę Gminy A do bezzwłocznego uchylenia uchwały Rady Gminy, na podstawie której doszło do połączenia klas drugiej i trzeciej szkoły podstawowej oraz klasy pierwszej i zerówki w Zespole Szkół Gimnazjalnych w B oraz zorganizowanie zajęć w taki sposób, który pozwoli na rozdzielenie klas i przywróci normalny tok nauczania. Zdaniem M. M., połączenie klas narusza ważny interes jego córek i wszystkich uczniów, których sytuacja dotyczy oraz ich prawo do nieograniczonego i równego dostępu do edukacji, który gwarantuje art. 70 ust. 4 Konstytucji RP. M. M. wyjaśnił, iż jego starsza córka uczęszcza do trzeciej klasy szkoły podstawowej, która została połączona z klasą drugą. Zdaniem M. M. nauczanie przez jednego nauczyciela programu klasy trzeciej i drugiej jednocześnie w jednym pomieszczeniu o połowę zmniejszy czas, który nauczyciel może poświęcić każdemu z programów, co z kolei stanowi ograniczenie prawa oraz równego dostępu do wykształcenia. Z kolei młodsza córka M. M. (5 lat) miała pójść do zerówki, ponieważ jej rodzice chcieli skorzystać z prawa wysłania jej jako sześciolatki do pierwszej klasy. Jednak stało się to niemożliwe, ze względu na połączenie pierwszej klasy z zerówką. W tej sytuacji, zdaniem M. M., jego córka została całkowicie pozbawiona dostępu do edukacji.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00