Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 26 marca 2010 r., sygn. II SA/Ol 10/10

 

Dnia 26 marca 2010 roku Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodnicząca Sędzia WSA Beata Jezielska Sędziowie Sędzia WSA Adam Matuszak Sędzia WSA Irena Szczepkowska (spr.) Protokolant Małgorzata Krajewska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 18 marca 2010 roku sprawy ze skargi Wspólnoty Mieszkaniowej Budynku na postanowienie Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]", Nr "[...]" w przedmiocie przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko - umorzenia postępowania zażaleniowego I. uchyla zaskarżone postanowienie; II. orzeka, że zaskarżone postanowienie nie podlega wykonaniu.

Uzasadnienie

Postanowieniem z dnia 7 maja 2009 r., nr ":[...]", Burmistrz Miasta K. stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla inwestycji: "Budowa Północnej Obwodnicy Śródmieścia K. na odcinku od ronda im. ks. W.R. do ronda K.", polegającej na budowie drogi łączącej drogę wojewódzką z drogą powiatową wraz z kompletną infrastrukturą techniczną, planowanej przez Gminę Miejską K. W uzasadnieniu podał, że to przedsięwzięcie, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 56 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2004 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko oraz szczegółowych uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko, może potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. Ponadto, Powiatowy Inspektor Sanitarny w K. i Starosta K. stwierdzili potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Burmistrz podał, że zakres planowanego przedsięwzięcia obejmuje budowę drogi o przekroju ulicznym na odcinku od ronda im. ks. W.R., stanowiącego zbieg ulic: G. oraz S., do ronda K., stanowiącego zbieg ulic: J., C.S. i W.P., wraz z łącznikiem włączonym do ul. O.W. przez rondo. Planowany odcinek drogi ma długość ok. 1000 m. W celu zapewnienia połączenia nowego odcinka drogowego z równoległą ul. O.W. zaplanowano łącznik pomiędzy tymi ulicami o długości ok. 120 m. Na odcinku obwodnicy będzie skrzyżowanie trójwlotowe z wydzielonym pasem skrętu w lewo, natomiast na połączeniu łącznika z ul. O.W. zaproponowano wykonanie mini-ronda. Jezdnia nowego odcinka będzie miała szerokość 7,0 m, po obu stronach jezdni w odległości 1,0 m od krawędzi zaprojektowano ścieżki rowerowe o szerokości 2,0 m oraz chodniki o szerokości 2,0 m. Przedsięwzięcie będzie elementem kompleksowego rozwiązania komunikacyjnego w tej części miasta, odciążającym istniejącą ul. O.W., zapewniającym bezpieczny dostęp do północnej części miasta, likwidującym niebezpieczne skrzyżowania i zapewniającym płynność ruchu kołowego i pieszego. Realizowane będzie w obrębie działek dotychczas nieznacznie zainwestowanych oraz bezpośrednio w sąsiedztwie zespołu rodzinnych ogrodów działkowych. Burmistrz podniósł też, że na etapie realizacji zadania i jego eksploatacji istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia lub zwiększenia się emisji zanieczyszczeń. Podał ponadto, że projektowana obwodnica przebiegać będzie w sąsiedztwie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej, na terenach o znacznej gęstości zaludnienia i zespołu rodzinnych ogrodów działkowych, co może być potencjalnym źródłem konfliktów społecznych. Zaznaczył, że na tym etapie postępowania, uwzględniając dostępne źródła informacji oraz sposób zagospodarowania terenów sąsiadujących z inwestycją, nie był w stanie precyzyjnie ustalić: zasięgu oddziaływania - obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać, a w konsekwencji również potrzeby wyznaczenia obszaru ograniczonego użytkowania, wielkości i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej, prawdopodobieństwa oddziaływania, czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania. Wobec powyższego Burmistrz stwierdził, że nie dysponuje pełną informacją o następstwach tej inwestycji, w szczególności jej potencjalnym wpływie na środowisko naturalne i istniejącą infrastrukturę, możliwości wystąpienia konfliktów społecznych, a także rozwiązaniach lokalizacyjnych, technicznych i organizacyjnych najkorzystniejszych dla środowiska oraz zaspokajających oczekiwania inwestora i społeczeństwa.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00