Wyrok WSA w Kielcach z dnia 31 marca 2010 r., sygn. II SA/Ke 63/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia NSA Teresa Kobylecka, Sędziowie Sędzia WSA Dorota Chobian (spr.), Sędzia WSA Sylwester Miziołek, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Małgorzata Rymarz, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 31 marca 2010 r. sprawy ze skargi P. S.A. w P. na decyzję Wojewody z dnia 23 listopada 2009 r. znak: [...] w przedmiocie zameldowania na pobyt stały oddala skargę.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 23 listopada 2009r. Wojewoda po rozpatrzeniu odwołania Spółki O. od decyzji Prezydenta Miasta z dnia 17 września 2009r., orzekającej o zameldowaniu na pobyt stały A. i S. małżonków M. w lokalu położonym w K. przy P. 10/3, na podstawie art. 47 ust. 2 i art. 50 ust. 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1974r. o ewidencji ludności i dowodach osobistych (tekst jedn. Dz. U. Nr 139 z 2006r. poz. 993 ze zm.) oraz art. 138 § 1 pkt 1 kpa utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję.
W uzasadnieniu swojego rozstrzygnięcia organ ten wskazał, że zgodnie z obowiązującym stanem prawnym meldunek jest czynnością rejestracyjną o charakterze deklaratoryjnym, wyłącznie rejestrującą stan faktyczny w zakresie pobytu osób. Art. 10 ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych nakłada na osobę, która przebywa w określonej miejscowości po tym samym adresem dużej niż 3 doby obowiązek zameldowania się na pobyt stały lub czasowy najpóźniej z upływem czwartej doby, licząc od dnia przybycia. Zgodnie zaś z art. 47 ust. 1 tej samej ustawy organ gminy prowadzący ewidencję jest obowiązany na podstawie zgłoszenia dokonać zameldowania przez zarejestrowanie danych dotyczących osoby i miejsca pobytu. Przyjęcie zgłoszenia pobytu stałego lub na pewien czas jest czynnością materialno - techniczną, polegającą na dokonaniu wpisów i nie wymaga wydania decyzji. Jednakże, zgodnie z art. 47 ust. 2 ustawy, jeżeli zgłoszone dane budzą wątpliwości, o dokonaniu zameldowania rozstrzyga właściwy organ.