Wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 lutego 2010 r., sygn. VI SA/Wa 2052/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Grażyna Śliwińska (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Maria Jagielska Sędzia WSA Magdalena Maliszewska Protokolant Agnieszka Gajewiak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 17 lutego 2010 r. sprawy ze skargi Glazura S.A. z siedzibą w L. na decyzję Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej z dnia [...] września 2009 r. nr [...] w przedmiocie odmowy udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy słowny GLAZURA ZA GROSZE oddala skargę
Uzasadnienie
Zaskarżoną decyzją z [...] września 2009 r. nr [...] Urząd Patentowy RP utrzymał w mocy swoją decyzję z [...] czerwca 2008 r. odmawiającą udzielenia prawa ochronnego na znak towarowy słowny GLAZURA ZA GROSZE zgłoszony [...] maja 2006 roku pod numerem [...] przez spółkę G. S.A., z siedzibą w L. (dalej zwaną zgłaszającą, stroną, skarżącą).
Jako podstawę prawną rozstrzygnięcia organ wskazał art. 245 ust. 1 oraz art. 129 ust. 1 pkt 2 oraz art. 129 ust. 2 pkt 1 i 2 w związku z art. 145 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1117 z późn. zm.) - dalej zwaną p.w.p.
Podstawę faktyczną stanowiły następujące ustalenia faktyczne:
W dniu [...] maja 2006r. za numerem [...] strona złożyła wniosek w celu uzyskania prawa ochronnego na znak towarowy słowny GLAZURA ZA GROSZE, przeznaczony do oznaczania towarów w klasie 19: budowlane materiały niemetalowe, płytki niemetalowe dla budownictwa, płytki podłogowe niemetalowe, okładziny niemetalowe dla budownictwa, płytki ceramiczne szkliwione ścienne i podłogowe, płytki ceramiczne nieszkliwione ścienne i podłogowe (po ograniczeniu wykazu zgodnie z pismem z [...] kwietnia 2008 r.).
Urząd Patentowy RP decyzją z [...] czerwca 2008 r. odmówił udzielenia prawa ochronnego na przedmiotowy znak słowny. Powołał się na art. 129 p.w.p. wskazując, że zgłoszone oznaczenie nie posiada dostatecznych znamion odróżniających. Oznaczenie GLAZURA ZA GROSZE jest jedynie ogólnoopisowym sloganem reklamowym wskazującym na rodzaj towarów oraz informującym, iż towary są atrakcyjne cenowo. Jednoznacznie sugeruje, iż glazury które produkuje zgłaszający są za "grosze" czyli w niskich cenach. Znak towarowy winien posiadać ujętą abstrakcyjnie zdolność do odróżniania, oraz ocenianą w odniesieniu do towarów lub usług dla jakich został zgłoszony zdolność odróżniającą, tj. posiadać dostateczne znamiona odróżniające. Znamion tych nie posiadają w szczególności takie oznaczenia, które składają się wyłącznie z elementów informujących o rodzaju towaru i ich walorach cenowych. Oznaczenie GLAZURA ZA GROSZE jest wyłącznie słowne, w związku z powyższym nie nadaje się do odróżniania w obrocie towarów i usług, dla których zostało zgłoszone, gdyż jest "opisowe" i wskazuje wyłącznie na rodzaj towaru. Urząd uznał, że nie można przydzielić jednemu podmiotowi gospodarczemu wyłącznego prawa do jego używania, gdyż prowadziłoby to do istotnych utrudnień w obrocie gospodarczym. Zgłoszone oznaczenie nie będzie postrzegane przez przeciętnego nabywcę jako czyjś znak towarowy, wskazujący na pochodzenie towarów/usługi od konkretnego przedsiębiorcy, a zatem podstawowa funkcja znaku towarowego (oznaczenie pochodzenia) nie będzie spełniona.