Wyrok WSA w Kielcach z dnia 4 lutego 2010 r., sygn. I SA/Ke 3/10
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Rojek (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Renata Detka,, Sędzia WSA Jacek Kuza, Protokolant Asystent sędziego Emilia Czarnecka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 4 lutego 2010r. sprawy ze skargi Spółki A. w W. na decyzję Dyrektor Izby Skarbowej z dnia [...] nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za grudzień 2000r. 1. stwierdza nieważność zaskarżonej decyzji oraz poprzedzającej ją decyzji organu pierwszej instancji; 2. określa, że zaskarżona decyzja nie może być wykonana w całości; 3. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej na rzecz Spółki A. w W. kwotę 757 (słownie: siedemset pięćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Naczelny Sąd Administracyjny wydanym w sprawie I FSK 123/09 wyroku z dnia 10 września 2009r. uchylił w całości wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 30 października 2008r. sygn. akt I SA/Ke 184/08 i przekazał sprawę temu Sądowi do ponownego rozpoznania.
W uzasadnieniu rozstrzygnięcia NSA wskazał, że zaskarżoną decyzją z dnia [...] nr [...] Dyrektor Izby Skarbowej - po rozpatrzeniu odwołania A. w W. (poprzednia firma Spółki. B. w W.) od decyzji Dyrektora Urzędu Kontroli Skarbowej w K. z [...] określającej zobowiązanie w podatku od towarów i usług za grudzień 2000 r. uchylił w całości tę decyzję i przekazał sprawę do rozpatrzenia Dyrektorowi Urzędu Kontroli Skarbowej w W. jako organowi właściwemu. W uzasadnieniu decyzji organ odwoławczy wskazał, że postanowieniem z 16 lipca 2004 r. Generalny Inspektor Kontroli Skarbowej wszczął postępowanie kontrolne, powołując się na art. 13 ust. 1 i art. 13a ust. 1 pkt 1 ustawy o kontroli skarbowej. W tym samym dniu GIKS na podstawie art. 10 ust. 2 pkt 7 tej ustawy upoważnił inspektorów kontroli skarbowej w UKS w K. do przeprowadzenia czynności kontrolnych w A. w zakresie rzetelności deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowości obliczania i wpłacania podatków stanowiących dochód budżetu państwa za lata 2000 - 2003. Na skutek tej kontroli Dyrektor UKS w K. wydał wymienioną decyzję z 4 grudnia 2006 r. Organ odwoławczy wziął pod uwagę przeniesienie od 7 kwietnia 2005 r. siedziby A. z K. do W., a także wskazał na wyroki WSA w K. z 12 grudnia 2007 r., I SA/Ke 394/07 i 458/07. Zdaniem organu, stan prawny obowiązujący w dniu wszczęcia postępowania wskazuje, że nie było podstaw do uruchomienia przez GIKS w stosunku do Spółki postępowania kontrolnego i upoważnienia inspektorów do przeprowadzenia kontroli. Skoro niedopuszczalne było zainicjowanie tego trybu przez GIKS, to nie mógł również tego postępowania zakończyć Dyrektor UKS.