Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 29 stycznia 2010 r., sygn. II SA/Gl 951/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Rafał Wolnik, Sędziowie Sędzia WSA Maria Taniewska-Banacka, Sędzia WSA Wojciech Organiściak (spr.), Protokolant Barbara Urban, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 29 stycznia 2010 r. sprawy ze skargi B. B. na decyzję [...] Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w K. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie kary pieniężnej za naruszenie przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzje Powiatowego Lekarza Weterynarii w G. z dnia [...] r. nr [...], 2. orzeka, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu w całości, 3. zasądza od [...] Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii w K. na rzecz skarżącego kwotę 3167,00 (trzy tysiące sto sześćdziesiąt siedem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.

Uzasadnienie

Powiatowy Lekarz Weterynarii w G. (dalej zwany PLW) decyzją z dnia [...] r. nr [...], działając na podstawie art. 26 ust. 1 pkt. 1a i art. 27 ust. 1 -3 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127) oraz § 1 pkt. 2, 4, 7 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 grudnia 2006 r. w sprawie wysokości kar pieniężnych za naruszenie przepisów o produktach pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. z 2007 r. Nr 2, poz. 22, dalej zwanym rozporządzeniem MRiRW), wymierzył B. B. karę pieniężną w wysokości [...] zł. W podstawie prawnej decyzji PLW w G. powołał także art. 9 ust. 1 i 2 lit. "b" i "h" rozporządzenia WE nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczegółowe przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi (Dz. U. UE L.04.226,83 ze zm.), rozporządzenie WE nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. U. UE L.04.139,1 ze zm.), rozporządzenie WE nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz. U. UE L.04.139,55 ze zm.), rozporządzenie WE nr 882/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie kontroli urzędowych przeprowadzanych w celu sprawdzenia zgodności z prawem paszowym i żywnościowym oraz regułami dotyczącymi zdrowia zwierząt i dobrostami zwierząt (Dz. U. UE L.04.165,1 ze zm.), rozporządzenie WE nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. U. UE L.02.31,1 ze zm.) oraz art. 108 i 129 § 1 i 2 Kodeksu postępowania administracyjnego. W uzasadnieniu podano, iż wysokość kary została określona przy uwzględnieniu zapisów § 1 pkt. 2, 4 i 7 rozporządzenia MRiRW, podkreślając, że w wyniku kontroli w dniu [...] r. w hurtowni mięsa drobiowego w G. przy ul. [...], stwierdzono prowadzenie produkcji w zakładzie, w którym jest to działalność: marginalna, lokalna i ograniczona, bez uzyskania wpisu do rejestru zakładów (§ 1 pkt. 2 lit. b rozporządzenia MRiRW), za wprowadzanie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego pochodzących z zakładu, o którym mowa w pkt. 2 ww. rozporządzenia, bez dokonania rejestracji (§ 1 pkt. 4 ww. rozporządzenia) i za niespełnianie wymagań określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 w załączniku II w rozdziale I, II, V, IX (§ 1 pkt. 7 ww. rozporządzenia MRiRW). Powołując się na protokół kontroli oraz notatkę służbową PIW [...], stwierdzono rażące naruszenie przepisów sanitarnych i podkreślono, iż podmiot, któremu wymierzono karę prowadził rozbiórkę mięsa drobiowego, bez wymaganej rejestracji zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. b rozporządzenia 853/2004 w rejestrze podmiotów nadzorowanych przez PLW, w okresie znacznie przekraczającym ostatnie 6 miesięcy. Wskazano, iż karę wymierzono także za wprowadzanie na rynek produktów pochodzenia zwierzęcego wyprodukowanych w antysanitarnych warunkach w zakładzie, który podlega rejestracji bez jej dokonania, bez spełnienia wymagań określonych w rozporządzeniu nr 852/2004 w załączniku II w rozdziale I, II, V, IX, bez spełnienia wymagań określonych w art. 4 ust. 3 lub art. 5 rozporządzenia 852/2004 i bez oznakowania produktów pochodzenia zwierzęcego wbrew obowiązkowi, o którym mowa w rozporządzeniu 853/2004 w załączniku II w sekcji I.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00