Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Krakowie z dnia 30 grudnia 2009 r., sygn. I SA/Kr 1595/09

 

Sygn. akt I SA/Kr 1595/09 | | W Y R O K W IMIENIU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ Dnia 30 grudnia 2009r., Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie, w składzie następującym:, Przewodniczący Sędzia: WSA Maria Zawadzka, Sędziowie: WSA Maja Chodacka (spr.), WSA Grażyna Firek, Protokolant: Daniel Marzec, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 16 grudnia 2009r., sprawy ze skargi Gminy B., na indywidualną interpretację Ministra Finansów, z dnia 16 lipca 2009r. nr [...], w przedmiocie podatku od towarów i usług, I. uchyla zaskarżoną interpretację indywidualną, II. określa, iż zaskarżona interpretacja indywidualna nie może być wykonana do czasu uprawomocnienia się wyroku, III. zasądza od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę 440, 00 zł (czterysta czterdzieści złotych 00/100) tytułem zwrotu kosztów postępowania, IV. zarządza zwrot z kasy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie kwoty 300, 00 zł (trzysta złotych 00/100) tytułem nadpłaconego wpisu.

Uzasadnienie

Wnioskiem złożonym w dniu 24 kwietnia 2009r. strona skarżąca - Gmina B. zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług. W uzasadnieniu wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

We wniosku przedstawiono stan faktyczny, z którego wynika, iż wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591 ze zm.) i posiada osobowość prawną oraz własny majątek i prowadzi działalność m.in. jako podmiot prawa cywilnego. Gmina jest właścicielem przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 Kodeksu cywilnego. Jako przykład podano przedsiębiorstwa obejmujące konkretne zadania infrastruktury: wodociągowej, kanalizacyjnej, komunikacyjnej i inne. Ustawodawca dopuścił działanie gminy w różnych formach prawnych m. in. spółek prawa handlowego. Spółki takie Gmina może wyposażać w majątek posiadanych przedsiębiorstw w postaci aportu albo udostępniać przedsiębiorstwa w oparciu o inne stosunki prawne np. umowy dzierżawy. Strona skarżąca jest właścicielem m.in. przedsiębiorstwa służącego zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków. W skład wskazanego przedsiębiorstwa wchodzą nieruchomości, budowle sieci zaopatrzenia w wodę (studnie, hydrofornie, wodociągi, zbiorniki, inne urządzenia) i budowle sieci kanalizacji (kolektory, przepompownie, studzienki kanalizacyjny). Powyższe przedsiębiorstwo stanowi integralną całość. Przedsiębiorstwo to Gmina nie prowadzi pod swoim szyldem, gdyż wydzierżawią je spółce Gospodarka Komunalna w B. Spółka z o. o. Wskazana Spółka dysponując przedsiębiorstwem Gminy wykonuje zadania określone ustawą z dnia 7 czerwca 2001r. o zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków ( Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz.858 ze zm.) prowadząc działalność gospodarczą jako samodzielny i odrębny od gminy podmiot. Na terenie Gminy nie istnieje żadne inne mienie stanowiące własność Gminy służące zaopatrzeniu w wodę i odprowadzaniu ścieków. Opisane wyżej przedsiębiorstwo Gmina zamierza wycenić i wnieść w całości jako aport do Spółki Gospodarka Komunalna w B. Spółka z o. o. Przedmiotem aportu będzie więc zorganizowany zespół składników, wykorzystywany do zaopatrywania w wodę oraz do odprowadzania ścieków. Na podstawie umowy dzierżawy wskazany majątek posiada jednoosobowa spółka strony skarżącej - Gospodarka Komunalna w B. Spółka z o.o. prowadząc od wielu lat działalność gospodarczą w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Strona skarżąca stwierdza we wniosku, że nie będzie przedmiotem aportu oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa), ponieważ taki element nie występuje. Gmina nie używa żadnej nazwy odnośnie przedmiotowego majątku, jest on dzierżawiony od wielu lat bez nazwy. Przedmiotem aportu jak wskazano we wniosku będzie własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń. Nie będą przedmiotem aportu materiały, towary i wyroby oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości, prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne, koncesje, licencje i zezwolenia, patenty i inne prawa własności przemysłowej, prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne, tajemnice przedsiębiorstwa, księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, gdyż przedmiotowe składniki nie występują. Przedsiębiorstwo wskazane we wniosku służy prowadzeniu działalności gospodarczej obecnemu dzierżawcy spółce komunalnej, która prowadzi rachunkowość. Wskazane we wniosku składniki materialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa pozostają ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, że w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Zdaniem strony skarżącej nie ma potrzeby dokonywać oceny czy przedmiot aportu może służyć kontynuowaniu działalności gospodarczej, gdyż taka działalność jest już prowadzona.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00