Wyrok WSA w Kielcach z dnia 17 grudnia 2009 r., sygn. II SA/Ke 674/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Dorota Pędziwilk-Moskal (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Renata Detka, Sędzia WSA Beata Ziomek, Protokolant Starszy sekretarz sądowy Urszula Opara, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 grudnia 2009r. sprawy ze skargi J. B., R. H.. M. K. i A. W. na uchwałę Rady Gminy z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków I. stwierdza nieważność zaskarżonej uchwały; II. stwierdza, że zaskarżona uchwała nie podlega wykonaniu do chwili uprawomocnienia się wyroku; III. zasądza od Gminy na rzecz skarżących J. B., R. H., M. K. i A. W. solidarnie kwotę 608 (sześćset osiem) złotych tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Uchwałą Nr [...] z dnia [...] Rada Gminy na podstawie art. 24 ust. 1, 3 i 6 ustawy z dnia 7 czerwca 2001r., o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. z 2006r., Nr 123, poz. 858 ze zm.) zatwierdziła taryfę za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przedstawioną przez Zakład Usług Komunalnych sp. z o.o. - w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały, która miała wejść w życie z dniem 01.07.2009 roku.
W uzasadnieniu tej uchwały podniesiono, iż w dniu 25 lipca 2008r. Zakład Usług Komunalnych został przekształcony w spółkę prawa handlowego pod nazwą Zakład Usług Komunalnych Spółka z o.o. W dniu 11.03.2009r. spółka złożyła wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od 1 kwietnia 2009r. do 31 marca 2010r. na terenie Gminy P. Do wniosku załączono dane opracowane w formie opisowej oraz w formie tabelarycznej, opracowane zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu Ministra Budownictwa z dnia 28 czerwca 2006r. w sprawie określania taryf, wzoru wniosku o zatwierdzenie taryf oraz warunków rozliczeń za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków (Dz. U. Nr 127, poz. 886). Danymi wyjściowymi do opracowania taryf są przychody i wydatki za okres od 25 lipca 2008 r. (tj. daty powstania spółki) do dnia 31 grudnia 2008r., pomniejszone o przychody i wydatki związane z innymi rodzajami działalności, nie objętymi taryfą. Proporcjonalnie do powyższych kosztów i dochodów pomniejszone zostały koszty ogólnozakładowe i wydziałowe oraz koszty energii. We wniosku o zmianę taryfy przyjęto sprzedaż wody na terenie Gminy P. w wysokości 467 900 m3/rok, w tym dla gospodarstw domowych 360 tys. m3/rok. Proponowany wzrost cen o 0,90 zł/m3 (cena netto) dla gospodarstw domowych i o 1 zł/m3 (cena netto) dla odbiorców przemysłowych, spowodowany jest głównie: potrzebą pokrycia kosztów amortyzacji posiadanej infrastruktury wodno - kanalizacyjnej, wzrostem cen energii elektrycznej, ciągłym wzrostem materiałów i innych towarów oraz wzrostem cen usług, planowanymi inwestycjami w zakresie modernizacji ujęć i rozbudowy sieci. Zakładany we wniosku planowany odbiór ścieków wynosi 337 500 m3/rok, w tym ścieków od dostawców indywidualnych 224 500 m3/rok, dla dostawców przemysłowych 8000 m3/rok, dla przemysłu mięsnego 105 000 m3/rok. Wnioskowany wzrost cen o 0,90 zł/m3 (cena netto) dla gospodarstw domowych i o 1,30 zł/m3 (cena netto) dla ścieków przemysłowych wynika z: