Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

TEMATY:
TEMATY:

Wyrok WSA w Gliwicach z dnia 2 grudnia 2009 r., sygn. IV SA/Gl 545/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w składzie następującym : Przewodniczący Sędzia NSA Tadeusz Michalik Sędziowie Sędzia NSA Adam Mikusiński (spr.) Sędzia WSA Małgorzata Walentek Protokolant st. sekretarz sądowy Agnieszka Janecka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 2 grudnia 2009 r. sprawy ze skargi Organizacji A B. - R. - P. na uchwałę Rady Miejskiej w B. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie szkół i placówek oświatowo - wychowawczych oddala skargę.

Uzasadnienie

Uchwałą Nr [...] z dnia [...] podjętą po uzyskaniu pozytywnej opinii Ś. Kuratora Oświaty, Rada Miejska w B. rozwiązała z dniem [...] Zespół Szkół Specjalnych nr [...] z siedzibą w B. przy ul.[...], w skład którego wchodziły: Szkoła Podstawowa Specjalna nr [...] oraz Gimnazjum Specjalne nr[...]. W treści uchwały wskazano, że wspomniane placówki ulegają likwidacji, zaś ich uczniom zapewnia się możliwość kontynuowania nauki w pozostałych szkołach specjalnych, z kolei pracownikom - zatrudnienie w innych szkołach i placówkach funkcjonujących na terenie B. Określono również, iż dokumentację zlikwidowanego podmiotu przejmuje Zespół Szkół Specjalnych nr[...]z siedzibą w B. przy ul [...], natomiast dokumentację przebiegu nauczania - Ś. Kurator Oświaty, jako organ sprawujący nadzór pedagogiczny. W podstawie prawnej uchwały powołano art. 12 pkt 8 lit. i), art. 92 ust. 1 pkt 1 oraz ust. 2 i 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.), art. 23´ ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r., Nr 21, poz. 94 ze zm.) a także art. 5 ust. 5a i art. 5c pkt 1 w związku z art. 62 ust. 5 oraz art. 59 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Wykonanie uchwały powierzono Prezydentowi Miasta B..

W dniu [...] do Rady Miejskiej w B. wpłynęło pismo podpisane przez Przewodniczącego Organizacji A z siedzibą w B. będące wezwaniem do usunięcia naruszenia prawa. W jego treści podniesiony został zarzut, iż kwestionowana uchwała mieści się w pojęciu aktu prawnego objętego zakresem zadań związków zawodowych, a pomimo to przy jej uchwalaniu nie została wyczerpana procedura wskazana w art. 19 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych (Dz. U. Nr 79, poz. 854 ze zm.) polegająca na przedłożeniu tym związkom jej projektu, celem uzyskania wymaganej opinii. Strona powołała się również na pogląd zaprezentowany w uchwale Sądu Najwyższego z dnia 17 czerwca 1993 r. (sygn. akt I PZP 2/93), po myśli którego udział związków zawodowych w procesie legislacyjnym jest regulowany ustawowo, a celowe i świadome pominięcie ich udziału w opiniowaniu projektu uchwały organu gminy stanowi naruszenie prawa. Nadto podkreśliła, że w wyroku z dnia 30 listopada 2007 r. (sygn. akt I OSK 1282/07) Naczelny Sąd Administracyjny sformułował tezę, iż proces likwidacji placówki oświatowej stanowi całość, na którą składają się uchwały: o zamiarze likwidacji oraz o likwidacji tej placówki i oba te akty wymagają zaopiniowania przez związki zawodowe.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00