Wyrok WSA w Poznaniu z dnia 4 listopada 2009 r., sygn. I SA/Po 774/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Małgorzata Bejgerowska Sędziowie WSA Maciej Jaśniewicz (spr.) WSA Karol Pawlicki Protokolant st.sekr.sąd. Urszula Kosowska po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 04 listopada 2009 r. sprawy ze skargi R. B. na pismo S. P. z dnia [...], nr [...] w przedmiocie ustalenia wysokości opłaty oddala skargę. /-/ K.Pawlicki /-/ M.Bejgerowska /-/ M.Jaśniewicz
Uzasadnienie
I SA/Po 774/09
UZASADNIENIE
W dniu [...] R B złożył w Starostwie Powiatowym - Referacie Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej wniosek o udostępnienie danych z ewidencji gruntów. Jako przeznaczenie dla udostępnienia danych wskazał "operat szacunkowy". Na tej podstawie skorzystał z elektronicznego rejestru cen i wartości nieruchomości i na przenośny dysk zgrano mu dane z [...] gmin. Za czynność tą powyższe został mu wystawiony przez Powiat dokument z dnia [...] - ustalenie wysokości opłaty nr [...] na kwotę 140,- zł.
W piśmie z dnia [...] skierowanym do Starosty R B zwrócił się o sprawdzenie czy opłata została prawidłowo naliczona, gdyż w jego ocenie powinien zapłacić za każdy obręb po 25,- zł, a nie po 70,- zł. Ponadto poprosił o informację, czy istnieje możliwość wystawienia faktury VAT na powyższą sprzedaż. W odpowiedzi z dnia [...] Starostwo Powiatowe wyjaśniło, że opłata została prawidłowo ustalona i nie wystawia się do tych opłat faktur VAT.
Pismem z dnia [...] Wojewoda Wielkopolski na podstawie art.237 Kodeksu postępowania administracyjnego po rozpoznaniu skargi na działanie Starosty uznał ją za bezzasadną. Wskazał także w tym piśmie na sądowoadministracyjną drogę kontroli prawidłowości naliczanie opłaty.
W dniu [...] RB skierował do Starosty pismo stanowiące wezwanie do usunięcia naruszenia prawa polegającego na niewłaściwym naliczeniu opłaty, gdyż w jego ocenie, powinien on zapłacić po 25,00 zł za każdy obręb, a nie 70,00 zł (jako podstawę prawną wskazał pkt. 8 i 9 z tabeli III załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury). Ponadto podniósł, że opłata została naliczona dokumentem, który nie spełnia cech dokumentu z uwagi na brak jakiegokolwiek podpisu i pieczątki. Podniósł, że na sprzedaż (usługę?) nie została wystawiona faktura VAT bądź rachunek. Wskazał, że w oparciu o dokumentację księgową stwierdził, iż w okresie od [...] korzystał z elektronicznego rejestru cen i wartości nieruchomości w [...] różnych starostwach, gdzie dane zgrywano mu na płytę bądź dysk i zawsze wstawiono fakturę VAT (usługa zwolniona z podatku VAT) i zawsze opłata wynosiła 25,00 zł, a jako podstawę prawną opłaty podawano rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które powoływał w piśmie Starosta.