Orzeczenie
Wyrok WSA w Krakowie z dnia 24 listopada 2009 r., sygn. III SA/Kr 108/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w składzie następującym: Przewodniczący NSA Piotr Lechowski Sędziowie WSA Dorota Dąbek WSA Bożenna Blitek (spr.) Protokolant Bernadetta Szczypka po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 24 listopada 2009 r. sprawy ze skargi A. K. "A" w K. na akt Starosty Powiatu w przedmiocie zatwierdzenia zmiany w organizacji ruchu skargę oddala
Uzasadnienie
Pismem z dnia 20 listopada 2008 roku A. K. prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą "A" wezwał Starostę do usunięcia naruszenia prawa dokonanego poprzez zatwierdzenie organizacji ruchu na drodze powiatowej nr [...] w miejscowości G. "w zakresie wprowadzenia znaku drogowego B-18. Na uzasadnienie podał, że jest właścicielem szeregu działek w miejscowości G., na których prowadzi działalność gospodarczą i korzystał z drogi powiatowej nr [...]. Zatwierdzenie przez Starostę zmiany organizacji ruchu polegającej na umieszczeniu znaku drogowego B-18 uniemożliwiło mu gospodarcze wykorzystywanie należących do niego nieruchomości i w rezultacie spowodowało konieczność zaprzestania prowadzenia działalności na tym terenie.
Wezwany organ nie udzielił odpowiedzi na powyższe wezwanie.
Pismem z dnia 29 grudnia 2008 roku A. K. wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie "o uchylenie aktu z zakresu administracji publicznej, jakim jest zatwierdzenie przez Starostę w dniu 24 czerwca 2004 roku zmiany organizacji ruchu na drodze powiatowej nr [...] w miejscowości G. w zakresie wprowadzenia znaku drogowego znakami B-18 "zakazu wjazdu pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej ponad 8 t". Na uzasadnienie skarżący podał, że jako właściciel nieruchomości położonej w miejscowości G., prowadząc na niej działalność gospodarczą korzystał, z drogi powiatowej nr [...] w miejscowości G., jednak zatwierdzenie przez Starostę w dniu 24 czerwca 2004 roku organizacji ruchu na drodze powiatowej nr [...] uniemożliwiło skarżącemu gospodarcze wykorzystywanie należącej do niego nieruchomości i w rezultacie spowodowało konieczność zaprzestania prowadzenia działalności na tym terenie. Podkreślił, że jako właściciel nieruchomości, "do której dojazd przebiega poprzez drogę powiatową nr [...] (obecnie nr [...])", prowadził na niej działalność gospodarczą w oparciu m. in. o decyzję z dnia 13 sierpnia 2003 roku odpowiedniego organu zwalniającą z "zakazu składowania materiału żwirowego na terenie lewego międzywału W. wraz z ustawieniem maszyn służących do przeładunku żwiru z barek na składowisko i dalej na samochody". Zatwierdzenie przez Starostę w dniu 24 czerwca 2004 roku organizacji ruchu wykluczyło możliwość prowadzenia działalności przez skarżącego, a "w szczególności niemożliwym stało się nawet wwiezienie i wywiezienie sprzętu koniecznego do prowadzenia tego typu działalności". Tym samym - zdaniem skarżącego - Starosta zatwierdzając w dniu 24 czerwca 2004 roku organizację ruchu na drodze powiatowej nr [...] w miejscowości G. dokonał naruszenia prawa przysługującemu skarżącemu. Nadto skarżący wskazał, że projekt organizacji ruchu został wprowadzony z naruszeniem § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem albowiem nie poprzedzono nowo ustawionych znaków zakazu umieszczeniem znaków typu F-5 "uprzedzenie o zakazie" i F-6 "zakaz uprzedzający umieszczony przed skrzyżowaniem" oraz podniósł, że brak jest jakiegokolwiek uzasadnienia dla wprowadzonej, ustawieniem przedmiotowych znaków, organizacji ruchu albowiem droga powiatowa nr [...] w miejscowości G. została wybudowana w marcu 1976 roku jako dojazd do Załadowni Węgla, zaprojektowana na przewóz 200 000 ton węgla rocznie i w chwili obecnej znajduje się w dobrym stanie technicznym. Skarżący podkreślił, że zatwierdzenie projektu organizacji ruchu nastąpiło niezgodnie z przepisami albowiem parametry techniczne drogi nie powodują ograniczenia jej dostępności, co narusza art. 3 ustawy o drogach publicznych. Skarżący podniósł, że "zatwierdzenie projektu organizacji ruchu jest aktem należącym do zakresu administracji publicznej, a dotyczy uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa", a nadto skarga na czynność polegająca na zatwierdzeniu organizacji ruchu jest dopuszczalna na mocy § 11 wskazanego wyżej rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 23 września 2003 r. w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem, a właściwość tę, w wypadku starosty, określa art. 10 ust. 5 ustawy - Prawo o ruchu drogowym.
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right
-
keyboard_arrow_right