Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 października 2009 r., sygn. I SA/Wr 1016/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Radom, Sędziowie Sędzia WSA Marek Olejnik, Sędzia WSA Maria Tkacz-Rutkowska (sprawozdawca), Protokolant Paulina Wódka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 16 października 2009 r. sprawy ze skargi A spółki z o.o. z siedzibą w J. Z. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej we W. Ośrodek Zamiejscowy w W. z dnia [...] r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za lipiec 2007 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. stwierdza, że decyzja wymieniona w pkt I nie podlega wykonaniu, III. zasądza od Dyrektora Izby Skarbowej we W. na rzecz A spółki z o.o. w J. Z. kwotę 107 (sto siedem) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania sądowego.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu przez A sp. z o.o. w J. Z. jest decyzja Dyrektora Izby Skarbowej we W. Ośrodek Zamiejscowy w W. z dnia [...] r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w W. z dnia [...] r. nr [...] w sprawie rozliczenia podatku od towarów i usług za lipiec 2007r.
Zaskarżona decyzja została wydana w oparciu o materiał dowodowy zgromadzony przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w trakcie kontroli podatkowej i postępowania podatkowego, przeprowadzonych w zakresie prawidłowości rozliczenia przez spółkę z o.o. A podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od lipca 2004 r. do lipca 2007 r. Zgodnie z wpisem do KRS, przedmiotem działalności spółki w badanym okresie była:
1) "74.1 - działalność prawnicza, rachunkowo-księgowa, doradztwo, zarządzanie holdingami";
2) "92.5 - działalność bibliotek, archiwów, muzeów i pozostała działalność kulturalna";
3) "74.8 -pozostała działalność komercyjna".
Z akt sprawy wynika także, że w badanym okresie spółka świadczyła m.in. usługi księgowe dla podmiotów gospodarczych; usługi składowania dokumentów finansowo-księgowych; wydawanie zaświadczeń dla osób zatrudnionych oraz na wniosek ZUS-u O/W.; składowania pracowniczych akt osobowych i płacowych, należących do firm upadłych, bądź zlikwidowanych; usługi archiwizowania i składowania wykonywane dla firm istniejących; usługi brakowania dokumentów oraz usługi stałego nadzoru nad archiwum zakładowym. Z tytułu świadczenia usług archiwizacyjnych, w tym także polegających na składowaniu akt, spółka wystawiała faktury VAT (również dla B B. D., za przekazane do dalszego składowania dokumenty archiwalne). Należność wynikającą z tych faktur spółka opodatkowała 22% stawką podatku VAT, jednak obrót z nich wynikający ujmowała w ewidencji sprzedaży jedynie częściowo (na podstawie wystawionego dowodu księgowego "polecenie księgowania"), jako sprzedaż rozliczaną w czasie (od kilkudziesięciu do kilkuset miesięcy).