Wyrok WSA we Wrocławiu z dnia 16 października 2009 r., sygn. I SA/Wr 1012/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Katarzyna Radom, Sędziowie Sędzia WSA Marta Semiczek (sprawozdawca), Sędzia WSA Marek Olejnik, Protokolant Paulina Wódka, po rozpoznaniu w Wydziale I na rozprawie w dniu 16 października 2009 r. przy udziale sprawy ze skargi A. sp. z o.o. w J. Z. na decyzję Dyrektora Izby Skarbowej we Wrocławiu Ośrodek Zamiejscowy w W. z dnia [...]r. nr [...] w przedmiocie podatku od towarów i usług za III 2007 r. I. uchyla zaskarżoną decyzję, II. zasądza na rzecz skarżącego od Dyrektora Izby Skarbowej we W. kwotę 300 (trzysta) zł tytułem zwrotu kosztów postępowania, III. orzeka, że decyzja wymieniona w pkt I nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Przedmiotem skargi wniesionej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu przez A. w J. jest decyzja Dyrektora Izby Skarbowej we W. Ośrodek Zamiejscowy w W. z dnia [...] r. nr [...] utrzymująca w mocy decyzję Naczelnika Urzędu Skarbowego w W. z dnia [...] r. nr [...] w sprawie rozliczenia podatku od towarów i usług za marzec 2007r.
Zaskarżona decyzja została wydana w oparciu o materiał dowodowy zgromadzony przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w trakcie kontroli podatkowej i postępowania podatkowego, przeprowadzonych w zakresie prawidłowości rozliczenia przez spółkę A. podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące od lipca 2004 r. do lipca 2007 r. Zgodnie z wpisem do KRS, przedmiotem działalności spółki w badanym okresie była:
1) "74.1 - działalność prawnicza, rachunkowo-księgowa, doradztwo, zarządzanie holdingami";
2) "92.5 - działalność bibliotek, archiwów, muzeów i pozostała działalność kulturalna";
3) "74.8 -pozostała działalność komercyjna".
Z akt sprawy wynika także, że w badanym okresie spółka świadczyła m.in. usługi księgowe dla podmiotów gospodarczych; usługi składowania dokumentów finansowo-księgowych; wydawanie zaświadczeń dla osób zatrudnionych oraz na wniosek ZUS-u O/W.; składowania pracowniczych akt osobowych i płacowych, należących do firm upadłych, bądź zlikwidowanych; usługi archiwizowania i składowania wykonywane dla firm istniejących; usługi brakowania dokumentów oraz usługi stałego nadzoru nad archiwum zakładowym. Z tytułu świadczenia usług archiwizacyjnych, w tym także polegających na składowaniu akt, spółka wystawiała faktury VAT (również dla B., za przekazane do dalszego składowania dokumenty archiwalne). Należność wynikającą z tych faktur spółka opodatkowała 22% stawką podatku VAT, jednak obrót z nich wynikający ujmowała w ewidencji sprzedaży jedynie częściowo (na podstawie wystawionego dowodu księgowego "polecenie księgowania"), jako sprzedaż rozliczaną w czasie (od kilkudziesięciu do kilkuset miesięcy).