Wyrok WSA w Warszawie z dnia 22 padziernika 2009 r., sygn. VI SA/Wa 1415/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Andrzej Czarnecki (spr.) Sędziowie Sędzia WSA Dorota Wdowiak Sędzia WSA Danuta Szydłowska Protokolant Aneta Stefaniak po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 22 października 2009 r. sprawy ze skargi D. Sp. z o.o. z siedzibą w W. na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia [...] czerwca 2009 r. nr [...] w przedmiocie odroczenia terminu wykonywania zadań i obowiązków na rzecz obronności państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego 1. uchyla zaskarżoną decyzję oraz poprzedzającą ją decyzję z dnia [...] marca 2009 r.; 2. stwierdza, że uchylone decyzje nie podlegają wykonaniu.
Uzasadnienie
VI SA/Wa 1415/09
Uzasadnienie
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej Prezes UKE) decyzją z dnia [...] marca 2009 r., na podstawie art. 179 ust. 6 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.) - dalej jako ustawa lub Pt, § 8 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 września 2005 r. w sprawie wypełniania przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych zadań i obowiązków na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego (Dz. U. Nr 187, poz. 1568) i art. 104 § 1 k.p.a., odmówił przedsiębiorcy telekomunikacyjnemu D. z siedzibą w W. (dalej D. lub spółka) odroczenia terminu wykonania zadań i obowiązków, o których mowa w art. 179 ust. 3 ustawy.
Decyzję wydano po następujących ustaleniach;
Wnioskiem z dnia [...] marca 2003 r. D. wystąpiła do Prezesa Urzędu Regulacji Telekomunikacji i Poczty, na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. Prawo telekomunikacyjne w związku z § 10-13 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 stycznia 2003 r. w sprawie wykonywania przez operatorów zadań na rzecz obronności, bezpieczeństwa państwa oraz bezpieczeństwa i porządku publicznego, o odroczenie na okres 18 miesięcy wykonania zadań dotyczących współpracy z organami odpowiedzialnymi za obronność, bezpieczeństwo państwa, bezpieczeństwo i porządek publiczny, w zakresie określonym w § 2 ust. 1 pkt 1 oraz § 3-5 ww. rozporządzenia. Wniosek spółka uzasadniała skalą niezbędnych prac, a w związku z tym i niezbędnym czasem na wykonanie obowiązków nałożonych rozporządzeniem. Jako przesłanki odroczenia obowiązku wskazano trudności organizacyjno-techniczne spowodowane brakiem aktów wykonawczych - rozporządzenia przewidzianego w art. 88 ust. 3 Prawa telekomunikacyjnego - które miało określić szczegółowe wymagania techniczne dla wykonania obowiązku. Wskazywano również na brak środków finansowych niezbędnych do wdrożenia obowiązku. Nadto w ustawie i rozporządzeniu niedookreślono kto jest "uprawnionym podmiotem" właściwym do zaopiniowania złożonego wniosku. Dlatego po otrzymaniu oficjalnej wykładni w tej sprawie od Ministra Infrastruktury spółka zobowiązała się przedstawić temu podmiotowi załączony do wniosku harmonogram osiągania pełniej zdolności do wykonania obowiązku.