Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Olsztynie z dnia 23 września 2009 r., sygn. I SA/Ol 502/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Wojciech Czajkowski, Sędziowie Sędzia WSA Ryszard Maliszewski,, Sędzia WSA Wiesława Pierechod (spr.), Protokolant Paweł Guziur, po rozpoznaniu w Olsztynie na rozprawie w dniu 23 września 2009r. sprawy ze skargi spółki A na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia "[...]" nr "[...]" w przedmiocie zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości za 2007r. oddala skargę

Uzasadnienie

Decyzją z dnia "[...]" Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję Burmistrza z dnia "[...]" Nr: "[...]" określającą "A" SA podatek od nieruchomości za 2007 rok.

Z motywów decyzji oraz akt sprawy wynika, że Spółka złożyła deklarację na podatek od nieruchomości w dniu 26 stycznia 2007 r., w której wykazała podatek w kwocie 220.088 zł, w tym z tytułu opodatkowania budowli w kwocie 195.747,38 zł tj. 2 % od wartości budowli 9.787.369 zł. Następnie złożyła korektę podpisaną 31 sierpnia 2007 r. wraz z pismem stanowiącym jej uzasadnienie, które wpłynęło do Burmistrza 14.09.2007 r. W korekcie wykazała wartość budowli na kwotę 5.046.014 zł, a łączny podatek na kwotę 125.261 zł. W tym dniu wpłynął też wniosek z 31 sierpnia 2007 r. o zaliczenie nadpłaty w podatku za okres od stycznia do sierpnia 2007 r. w kwocie 21.726 zł (wynikającej z deklaracji korygującej) na poczet przyszłych zobowiązań tj. - powstałych w 2008 r.

Postanowieniem z dnia 23 czerwca 2008 r. Burmistrz wszczął postępowanie w sprawie określenia zobowiązania za 2007 r. Po przeprowadzeniu postępowania podatkowego organ w oparciu o sporządzoną opinię biegłego ustalił, że "A" SA pozostaje właścicielem następujących nieruchomości na terenie gminy B.: grunty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą o powierzchni 5657 m2, grunty zajęte pod budownictwo mieszkaniowe o powierzchni 1048 m2, budynki mieszkalne o powierzchni 533,88 m2, budynki zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej o powierzchni 1212.08 m2 oraz budowli o wartości 9.787.369 zł , od których dokonał wymiaru podatku od nieruchomości na kwotę 220.088 zł. Organ I instancji uznał, że linie kablowe ułożone w kanalizacji kablowej są budowlą- obiektem budowlanym w świetle prawa budowlanego, podlegają więc opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Wskazał, że linia telekomunikacyjna występuje jako jeden niepodzielny obiekt budowlany (bez podziału na kanalizację kablową i linię kablową) według Katalogu Środków Trwałych i Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych PKOB. Nadto stwierdził, że kanalizacja kablowa stanowi urządzenie budowlane (urządzenie techniczne) związane z obiektem budowlanym jakim jest sieć uzbrojenia terenu - sieć telekomunikacyjna, zgodnie z art. 3 pkt 1 lit.b oraz pkt 3 i 9 Prawa budowlanego. Sieć telekomunikacyjna stanowi budowlę, która jest obiektem budowlanym, wg Prawa budowlanego, podlegającym opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości - art. 2 ust. 1 pkt 3 i art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Uznał zatem, że błędne było wyłączenie przez "A" S.A. z podstawy opodatkowania podatkiem od nieruchomości: wartości linii kablowych znajdujących się w kanalizacji kablowej stanowiących razem jeden element infrastruktury Dodatkowo na poparcie swojego stanowiska powołał wyjaśnienia Dyrektora Departamentu Podatków i Opłat Lokalnych w Ministerstwie Finansów z dnia 9 czerwca 2006 r. Nr PL-833-1/MS/06/2 i z dnia 31 stycznia 2007 r. Nr PL-833/13/PP/07/183 oraz wyroki NSA: z dnia 2.12.2005 r., sygn. akt III SA/Wa 2342/05 oraz z dnia 27.01.2006 r., sygn. akt FSK 2316/04.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00