Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 9 września 2009 r., sygn. II SAB/Bd 23/09

 

9 września 2009r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Bydgoszczy w składzie następującym: Przewodniczący: Sędzia WSA Grażyna Malinowska-Wasik Sędziowie : Sędzia WSA Małgorzata Włodarska (spr.) Sędzia WSA Wojciech Jarzembski Protokolant Justyna Straka po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 9 września 2009r. sprawy ze skargi R. K. na bezczynność K. P. w I. w przedmiocie równoważnika pieniężnego za remont lokalu mieszkalnego zobowiązuje K. P. P. w I. do wydania decyzji administracyjnej w sprawie równoważnika pieniężnego za remont mieszkania w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia prawomocnego wyroku wraz z aktami administracyjnymi.

Uzasadnienie

Pismem z dnia 8 stycznia 2009 r. skarżący R. K. - emerytowany funkcjonariusz policji zwrócił się do Komendanta Powiatowego Policji w I. o wypłacenie równoważnika pieniężnego na remont lokalu mieszkalnego za lata 2006 r. do 2008 r. wraz z ustawowymi odsetkami.

W odpowiedzi na to wezwanie Komendant Powiatowy Policji w I. pismem z dnia 28 stycznia 2009 r. poinformował skarżącego, że w świetle obowiązujących przepisów prawa brak jest możliwości przyznania emerytowi policyjnemu uprawnienia do równoważnika pieniężnego na remont lokalu mieszkalnego.

Skarżący w związku z tym wystosował do Komendanta Powiatowego Policji w I. w dniu 16 lutego 2009 r. wezwanie do wydania decyzji administracyjnej w sprawie odmowy wypłacenia równoważnika za remont mieszkania. Uzasadniając to wezwanie skarżący wskazał, że stosownie do treści art. 104 § 1 Kpa, organ administracji publicznej załatwia sprawę przez wydanie decyzji, chyba że przepisy kodeksu stanowią inaczej. W myśl zaś art. 105 § 1 Kpa, gdy postępowanie z jakiejkolwiek przyczyny stało się bezprzedmiotowe, organ administracji publicznej wydaje decyzję o umorzeniu postępowania. Organ zobowiązany jest zatem do rozpatrzenia wniosku strony i podjęcia rozstrzygnięcia w formie decyzji administracyjnej. Inny sposób załatwienia sprawy, jako odstępstwo od tej zasady, może nastąpić jedynie w ściśle określonych przypadkach, które w niniejszej sprawie w ocenie skarżącego nie występują. Skarżący podkreślił także, że organ administracji publicznej nie może poprzestać na udzieleniu stronie informacji co do braku możliwości pozytywnego załatwienia sprawy, gdy istnieją przesłanki do załatwienia sprawy w formie decyzji. Pismo organu informujące stronę o niemożliwości załatwienia sprawy z jej wniosku jest bowiem uchyleniem się od rozstrzygnięcia sprawy co do jej istoty przez wydanie decyzji. Wobec tego skarżący stwierdził, że nie ulega wątpliwości, że Komendant Powiatowy Policji w I. uchylił się od merytorycznego rozpoznania sprawy i wydania decyzji i, że skierowane do niego pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. nie jest decyzją administracyjną i z całą pewnością nie może wydania takiej decyzji zastąpić.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00