Wyrok WSA w Warszawie z dnia 19 czerwca 2009 r., sygn. VI SA/Wa 512/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Danuta Szydłowska Sędziowie Sędzia WSA Ewa Frąckiewicz (spr.) Sędzia WSA Ewa Marcinkowska Protokolant Monika Bodzan po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 9 czerwca 2009 r. sprawy ze skargi E. S.A. z siedzibą w P. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w P. z dnia [...] stycznia 2009 r. nr [...] w przedmiocie wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego oddala skargę
Uzasadnienie
Dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w P. - działając z upoważnienia Prezydenta Miasta P. - decyzją z dnia [...] maja 2007 r. Nr [...] nie zezwolił Spółce E. Spółka Akcyjna z siedzibą w P. (dalej także jako skarżąca, strona) na umieszczenie 12 reklam na słupach energetycznych w pasach drogowych - szczegółowo określonych w punkcie 1 rozstrzygnięcia - w okresie od 1 czerwca 2007 r. do 30 czerwca 2007 r. Tą samą decyzją - w punkcie 2 - organ I instancji zezwolił na umieszczenie 25 innych reklam, we wskazanych miejscach w okresie od 1 czerwca 2007 r. do 30 czerwca 2007 r. Ponadto organ I instancji postanowił - w punkcie 3 rozstrzygnięcia - iż wniosek skarżącego, w części dotyczącej wydania zezwolenia na zajęcie pasa drogowego ul. [...] w okresie od 1 czerwca 2007 r. do 30 czerwca 2007 r. w celu umieszczenia na słupach energetycznych reklam, wg. określonych w pkt 3 lokalizacji, zostanie rozpatrzony i rozstrzygnięty odrębną decyzją częściową, z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
Od rozstrzygnięcia zawartego w pkt 1 decyzji spółka wniosła odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w [...] Organ ten po rozpoznaniu odwołania, decyzją z dnia [...] sierpnia 2007 r. utrzymał decyzję w mocy.
Następnie skarżąca złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, w której domagała się uchylenia zaskarżonej decyzji zarzucając jej:
1) naruszenie przepisów prawa materialnego, to jest: art. 40 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. - Dz. U z 2007 r. nr 19 poz. 115) poprzez błędną wykładnię i niewłaściwe jego zastosowanie i w konsekwencji "przyjęcie że umieszczanie reklam w odległości mniejszej niż 50 m od skrzyżowań narusza w każdym przypadku zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym, co w efekcie doprowadziło do odmowy wydania zezwolenia na umieszczenie reklam w pasie drogowym;