Wyszukaj po identyfikatorze keyboard_arrow_down
Wyszukiwanie po identyfikatorze Zamknij close
ZAMKNIJ close
account_circle Jesteś zalogowany jako:
ZAMKNIJ close
Powiadomienia
keyboard_arrow_up keyboard_arrow_down znajdź
removeA addA insert_drive_fileWEksportuj printDrukuj assignment add Do schowka
insert_drive_file

Orzeczenie

Wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 maja 2009 r., sygn. IV SA/Wa 174/09

 

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Łukasz Krzycki (spr.), Sędziowie Sędzia WSA Grzegorz Czerwiński,, Sędzia WSA Marian Wolanin, Protokolant Marcin Lesner, po rozpoznaniu na rozprawie w dniu 21 maja 2009 r. sprawy ze skargi P. Sp. z o.o. z siedzibą w R. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego w W. z dnia [...] listopada 2008 r. nr [...] w przedmiocie wymierzenia opłaty za korzystanie ze środowiska - oddala skargę -

Uzasadnienie

Zaskarżoną decyzją z dnia [...] listopada 2008 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w W., na zasadzie art. 138 § 1 pkt 1 K.p.a., utrzymało w mocy decyzję Marszałka Województwa [...] z dnia [...] czerwca 2008 r., w przedmiocie wymierzenia należnej opłaty za wprowadzanie ścieków do wód za II. półrocze 2006 r. dla P. sp. z o.o., zwanej dalej Spółką, w kwocie 47 077,00 zł.

W uzasadnieniu decyzji Samorządowe Kolegium Odwoławcze wskazało, iż pozwolenie na odprowadzanie ścieków dla Spółki wygasło z dniem 30 czerwca 2006 r. (choć termin jego obowiązywania wskazano do dnia 1 stycznia 2010 r.) ex lege, w związku z treścią art. 193 ust. 2 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150). Strona podnosiła w dowołaniu, iż wniosek o wydanie wymaganego pozwolenia zintegrowanego został złożony w terminie umożliwiającym jego uzyskanie przed dniem 30 czerwca 2006 r. Kolegium powołało się na treść art. 276 ust. 1, art. 284 ust. 1, 285 ust. 2, art. 288 ust. 1 pkt 2 i art. 290 ust. 2, art. 292 pkt 2 ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz art. 14 ustawy z dnia 18 maja 2005 r. o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. Nr 113, poz. 954), z których to przepisów wynika, iż w przypadku nie wniesienia samodzielnie należnych opłat są one wymierzane w drodze decyzji, przy czym w razie korzystanie ze środowiska w zakresie wprowadzanie ścieków do wód w 2006 r. należało wnieść opłatę podwyższoną o 100%. Wobec nie wniesienia opłaty podwyższonej, na podstawie informacji o zakresie korzystania ze środowiska przedłożonych przez podmiot, trafnie ustalono sumę należnej opłaty, z uwzględnieniem stawek określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 20 grudnia2005 r. w sprawie opłat za korzystanie ze środowiska (Dz.U. 260, poz. 2176). Uzyskanie pozwolenia w lutym 2008 roku, nie ma znaczenia w spawie, gdyż pozwolenie to nie działa z mocą wsteczną. W świetle regulacji normatywnych, jak i poglądów doktryny fakt ubiegania się podmiotu o uzyskanie pozwolenia nie ma wpływu na obowiązek ponoszenia opłat za okres do czasu jego uzyskania. O ile zwłoka w uzyskaniu pozwolenia wynika z winy organu administracji, może to stanowić podstawę do wystąpienia z określonymi roszczeniami na drodze cywilnoprawnej. Powołano się na poglądy doktryny - K. Gruszecki, Prawo ochrony środowiska, Komentarz. Wolters Kluwer Sp. zo.o., Warszawa 2007 r. Wyrażono jednocześnie pogląd, iż w przedmiotowej sprawie Spółka nie dołożyła należytych starań w celu uzyskania pozwolenia w terminie, gdyż nie wykorzystała środków procesowych przysługujących podmiotom w przypadku pozostawania przez organ w zwłoce przy załatwieniu sprawy.

close POTRZEBUJESZ POMOCY?
Konsultanci pracują od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 17:00