Orzeczenie
Wyrok WSA w Lublinie z dnia 28 maja 2009 r., sygn. II SA/Lu 201/09
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Lublinie w składzie następującym: Przewodniczący Sędzia WSA Ewa Ibrom (sprawozdawca), Sędziowie Sędzia WSA Joanna Cylc-Malec,, Sędzia NSA Grażyna Pawlos-Janusz, Protokolant Referent Agnieszka Wojtas, po rozpoznaniu w Wydziale II na rozprawie w dniu 28 maja 2009 r. sprawy ze skargi M. K. na decyzję Samorządowego Kolegium Odwoławczego z dnia [...] nr [...] w przedmiocie zwrotu nienależnie pobranych świadczeń rodzinnych I. uchyla zaskarżoną decyzję oraz decyzję Prezydenta Miasta z dnia [...]. Nr [...]; II. stwierdza, że zaskarżona decyzja nie podlega wykonaniu.
Uzasadnienie
Decyzją z dnia 9 lutego 2009 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze utrzymało w mocy decyzję wydaną z upoważnienia Prezydenta Miasta z dnia 23 października 2008 r., znak: [...], ustalającą nadpłatę świadczenia, tj. zasiłku rodzinnego przyznanego na rzecz dzieci M. K. - D. K. i M. P. za okres od 1 stycznia 2008 r. do 31 sierpnia 2008 r. w łącznej wysokości 896 zł i uznającą to świadczenie za świadczenie nienależnie pobrane podlegające zwrotowi.
W uzasadnieniu decyzji Kolegium wyjaśniło, że decyzją z dnia 10 lipca 2007 r. przyznano M. K. zasiłek rodzinny w okresie od 1 września 2007 r. do 31 sierpnia 2008 r. na rzecz: D. K. w wysokości 48 zł miesięcznie i M. P. w wysokości 64 zł miesięcznie. W dniu 1 września 2008 r. wnioskodawczyni poinformowała, że z dniem 19 listopada 2007 r. jej mąż D. K. rozpoczął działalność gospodarczą. Organ pierwszej instancji ustalił, iż dochód uzyskany z tego tytułu w przeliczeniu na członka rodziny wyniósł 1 301,25 zł i przekroczył kryterium ustawowe, tj. 504 zł. W związku z tym świadczenia wypłacone w okresie od 1 stycznia 2008 r. do 31 sierpnia 2008 r. uznano za świadczenia nienależnie pobrane, które podlegają zwrotowi wraz z należnymi odsetkami ustawowymi w myśl art. 30 ust. 1 ustawy o świadczeniach rodzinnych.
Kolegium podkreśliło, że w świetle art. 5 ust. 4a w zw. z art. 3 pkt 24 ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz § 18 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej w sprawie sposobu i trybu postępowania w sprawach o świadczenia rodzinne organ pierwszej instancji prawidłowo ustalił, iż całkowity miesięczny dochód w rodzinie odwołującej się M. K. w grudniu 2007 r. wyniósł 5205,01 zł, a tym samym dochód ten od grudnia 2007 r. przekraczał kryterium dochodowe określone w art. 5 ust. 1 powołanej ustawy. Przepisy te nakazują doliczyć do dochodu rodziny cały dochód z pierwszego pełnego miesiąca jego uzyskiwania, przy czym brak jest w tym przypadku możliwości podzielenia dochodu uzyskanego w grudniu 2007 r. na dwanaście miesięcy. Możliwość taką, jak stwierdziło Kolegium, przepisy ustawy dają jedynie przy obliczaniu dochodu dla celów ustalenia prawa do zasiłku rodzinnego na pełny okres zasiłkowy od 1 września 2008 r. do 31 sierpnia 2009 r., a nie pozwalają na taki zabieg rachunkowy przy obliczaniu dochodu uzyskanego, o jakim mowa w art. 3 pkt 24 ustawy.